Gairebé dos anys i mig després de la posada en funcionament del tren d'alta velocitat (TAV) a Girona, Adif encara no ha presentat un Pla d'Autoprotecció homologat per la Generalitat. Per això, des del Govern català estan reclamant de forma cada cop més contundent que es presenti d'una vegada per totes el pla i que s'arrangin les sortides d'emergència que encara no estan funcionant.

El Pla d'Autoprotecció és el que determina com s'han d'afrontar les diferents situacions d'emergència que es puguin donar al llarg dels set quilòmetres de línia que hi ha soterrats a Girona. Malgrat que aquest pla s'hauria hagut de presentar -i aprovar- sis mesos després de la inauguració del TAV, a hores d'ara Adif encara no ha complert les condicions requerides per la Generalitat. La passada tardor, amb les inundacions que van negar les vies del tren, aquesta mancança va sortir a la llum pública: Adif havia presentat un Pla d'Autoprotecció abans de l'entrada en funcionament de la línia, però havia estat tombat per la Generalitat perquè patia diverses mancances. Concretament, no s'havia implantat la xarxa Rescat, que ha de permetre que Bombers i Mossos es puguin comunicar en cas d'emergència, i hi havia algunes sortides d'emergència que no estaven acabades.

Després de les inundacions, el conseller d'Interior, Ramon Espadaler, va donar pressa a Adif i li va exigir que presentés un Pla d'Autoprotecció homologat el més aviat possible. Però malgrat que Adif preveia poder corregir totes les mancances i aprovar definitivament el Pla a finals d'any, a hores d'ara encara no ho ha fet. En una resposta recent a la senadora Coralí Cunyat (CiU), el Govern estatal assegura que "Adif continua treballant coordinadament amb la Direcció General de Prevenció, Extinció d'Incendis i Salvament de la Generalitat per a l'homologació del Pla, d'acord amb els criteris definits en la normativa autonòmica". Pel que fa a les sortides d'emergència que encara queden per finalitzar, Adif assenyala, en la mateixa resposta escrita, que està treballant amb l'Ajuntament de Girona i la Generalitat per a "la definició i posterior construcció de les actuacions pendents d'acord amb els procediments de ?contrac?tació establerts per la llei".

Així doncs, gairebé dos anys i mig després de la inauguració del TAV, el pla de seguretat encara està pendent d'aprovació. Des de la Generalitat estan farts de la situació i per això el delegat d'Interior a Girona, Albert Ballesta (CiU), assegura que estan "augmentant la pressió" sobre Foment per tal d'acabar amb aquesta situació d'una vegada per totes. Ballesta explica que la xarxa Rescat continua sense estar activada i que algunes sortides d'emergències s'han millorat, però que encara no s'ha enllestit tot.

La Generalitat confia que Adif acabarà presentant el Pla: "És absolutament necessari que ho facin de forma immediata", assenyala. Pel que fa a la possibilitat de multa l'ens estatal si no resol la situació, Ballesta indica que "no es vol arribar a aquest punt" i que la possibilitat "no està sobre la taula", però creu que, si es dóna el cas, s'haurà de buscar alguna solució.