En ple rodatge de Joc de Trons a la ciutat de Girona, dues alumnes de 4rt del Grau de Publicitat i Relacions Públiques, Anna Palacios i Noelia Gómez, han defensat els seus treballs de Final de Grau (TFG) sobre l'exitosa sèrie a la Facultat de Turisme. Segons una nota difosa ahir per la UdG, la tipologia dels personatges i els seus valors morals i la planificació d'una estratègia transmèdia amb tots els seus ingredients són els eixos centrals de dos TFG dirigits per la Dra. Sílvia Espinosa, coordinadora del Grau de Publicitat i Relacions Públiques.

Un dels èxits indiscutibles de Joc de Trons rau, segons els experts, en la versemblança dels seus personatges, que malgrat viure en un entorn de ficció són tan reals que fan creïble la fantàstica història de la sèrie. Part d'aquesta credibilitat es deu als diferents graus de moralitat que els guionistes han atorgat als protagonistes de l'acció adaptada de la novel.la de George R. R. Martin. Les conclusions del Treball de final de Grau (TFG) de l’Anna Palacios posen de manifest la relació que s'estableix entre l'aparença física i la moral dels protagonistes de Joc de Trons.

A partir d'aquesta recerca es pot observar com els personatges més immorals de la sèrie són els que tenen un físic més atractiu, mentre que els personatges amb més valors morals i positius sempre tenen alguna discapacitat o alguna deformació física que es compensa amb el seu alt grau de bondat. A partir d'unes taules de valors realitzades ad hoc, s'han estudiat els 25 personatges principals de la sèrie i s'ha establert tot un seguit de paral·lelismes en aquest sentit.

L'èxit de la credibilitat dels personatges es troba en el fet que a partir de les diferents temporades, els personatges creixen i maduren i que també ho fan així els seus atributs morals que no són compartiments estancats.

El TFG apunta aquesta com una característica diferenciadora de Joc de Trons respecte a altres sèries de ficció fantàstica com El senyor dels Anells, per exemple, on els bons sempre són bons i els dolents també, desaprofitant, segons aquesta investigació, els matisos que aporten els personatges grisosos. Palacios relaciona també el físic del personatge més moral de la sèrie amb el de G.R.R. Martín.

L'altre treball de final de Grau que es fixa en Joc de Trons ha estat investigat per l'alumna de Publicitat i Relacions Públiques, Noelia Gómez. En aquest cas, Gómez s'ha fixat en l’estratègia transmèdia emprada pels responsables de promoció de Canal + que han estat capaços de crear un univers paral·lel al de Joc de Trons, 19 reinos.

19 reinos és el nom genèric d’un gran disseny transmèdia i té per objectiu, segons el Treball de Final de Grau, provocar un engagement entre els fans de Joc de Trons i la marca Canal +. A les conclusions s’explica que "Joc de Trons té un univers narratiu molt ric, i des del principi, CANAL+ ha intentat realitzar diferents accions que expandien el seu univers. Amb la quarta temporada, ha anat més enllà. Seguint la seva nova estratègia de comunicació de posar a l'usuari en el centre de la comunicació i amb el claim. Si ho vius, és verita» ha aconseguit consolidar una comunitat de fans i satisfer-los proporcionant-los entreteniment. Però a més, ha aconseguit que tant clients, com no clients tinguin un sentiment positiu cap a la cadena de televisió". Segons Sílvia Espinosa, directora del treball, una de les aportacions més interessants d’aquest treball ha estat la capacitat de l’alumna per reduir tota l’estratègia de promoció de 19 reinos en un mapa conceptual que n’és un bon resum".