La possibilitat de fer pagar 2 euros per aparcar a La Copa ja ha generat les primeres reaccions entre els partits polítics gironins a l’oposició que ahir, preguntats per Diari de Girona, es van mostrar crítics amb la mesura, a diferència d’algunes associacions de veïns del centre de la ciutat, que la veuen amb bons ulls. Justament dimarts passat, durant la presentació de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, el regidor de mobilitat, Joan Alcalà, va reiterar que aquesta iniciativa afavorirà la rotació de vehicles i la sostenibilitat.

Per la CUP-Crida per Girona, aquesta proposta «no pot ser una mesura aïllada» i abans «cal fer uns treballs previs» per facilitar la mobilitat interna. «Primer millorem la freqüència dels autobusos en línia i ampliem la xarxa pedalable de la qual presumeix l’equip de govern» remarcava la portaveu de la formació, Laia Pèlach. «És escandalós que amb les deficiències que existeixen en l’actual xarxa de bicicleta, el govern vulgui parlar ara de facilitar la mobilitat sostenible» afegia Pèlach, qui va dir que aquestes qüestions s’haurien de debatre en la Taula de Mobilitat, que es reunirà el pròxim 2 de novembre.

En la mateixa línia crítica es va mantenir ahir la portaveu del Partit Popular (PP), Concepció Veray. «No pot ser que a Girona cada dia hi hagi una reducció més dràstica de les places d'aparcament gratuïtes» assenyalava Veray, qui afegia que des del PP no «entenen» quins són els arguments per establir aquesta mesura. «Per un costat diuen que es vol fer pagar perquè hi hagi més rotació i per l'altre, en les ordenances es parla d'estacionaments de llarga durada. Crec que volen intentar justificar el que no té justificació», afegia la portaveu popular, que va lamentar la falta de comunicació del govern convergent amb la resta de grups municipals.

Per a Ciutadans (C’s), aquesta proposta és «una gran mesura recaptatòria». «Parlem d’un pàrquing que dóna servei a molta gent de fora que treballa a la ciutat i a molts residents del Barri Vell, una zona que pateix una gran limitació en tema d'aparcament», va explicar el cap de llista, Jean Castel, qui va demanar però que -en cas de fer-se- es tingui en compte el grup Mifas per a la seva gestió.

Menys contundent va ser la portaveu del PSC, Sílvia Paneque, qui va destacar que la seva seria «una acceptació amb matisos». «Nosaltres ho lliguem amb el tema dels aparcaments dissuasius que es volen fer als afores de la ciutat. Creiem que l'ordre hauria de ser l’invers: primer crear aquests pàrquing gratuïts i, després, al centre de la ciutat, establir una taxa de pagament per incentivar que la gent deixi el cotxe als afores i utilitzi el transport públic», deia Paneque.

Una opinió compartida per ERC-MES, els quals elogiaven la idea dels aparcaments dissuasius que «permetran oxigenar la ciutat», però que «no veuen clar» establir una taxa per aparcar a La Copa. «Al final a Girona no hi haurà cap lloc on deixar el cotxe sense pagar» deia la republicana Maria Mercè Roca.

Entitats veïnals, a favor

Per contra, algunes de les associacions de veïns del centre de la ciutat valoren aquesta proposta com una «bona notícia». «Ens sembla una idea força bona. S'hauria de concretar quines possibilitats tindrà el veí de poder-se acollir a millors preus -tot i ser ja econòmic- i si estarà vigilat» deia el secretari de l'Associació de Veïns de la Rambla i l'Argenteria, Josep Lluís Quintana. Una vigilància que també va destacar el president de la Federació d'Associacions de Veïns de Girona (FAVGi) i portaveu de la del Pont Major, Josep Maria Castanyer. «Per només 2 euros al dia, si es fa una vigilància completa, per al veí ja suposa una compensació» deia Castanyer, qui reconeixia que tot i que no s’ha tractat el tema amb les entitats veïnals tampoc «he notat cap preocupació».

Des de l’Associació de Veïns del Barri Vell, en canvi, no veuen «clara» la mesura. «Si al Barri Vell hi hagués més aparcaments, cap problema. Però ens van traient els pocs que queden. No ho veiem pas clar» concloïa el portaveu de l’entitat, Narcís Batlle.