L'Ajuntament de Girona necessita 130 pisos per a famílies amb problemes d'habitatge. En 30 casos es tracta d'un problema urgent, ja que les famílies no tenen on allotjar-se, i en els 100 restants necessiten un nou habitatge perquè la vivenda on es troben actualment no reuneix les condicions desitjables. De moment, però, les pressions a les entitats bancàries perquè cedeixin pisos buits no estan donant bons resultats: des de l'any 2012 només n'han cedit 16, malgrat que a Girona hi ha 51 pisos buits en mans de bancs i 309 propietat de grans promotores o immobiliàries, sovint vinculades a bancs. «El resultat és molt decebedor», admet el regidor de Serveis Socials, Eduard Berloso.

Girona va fer balanç ahir de la Taula d'Habitatge, que des de l'any 2012 reuneix entitats i institucions per tal d'evitar desnonaments i buscar solucions efectives per al manteniment de l'habitatge i el lloguer social. Segons va explicar el Defensor de la Ciutadania, Ramon Llorente, l'atur és la principal causa de la manca d'habitatge i la pobresa energètica, problemes que no han deixat d'accentuar-se en els darrers temps. «Vivim en una societat realment injusta», va assenyalar.

L'Ajuntament compta en aquests moments amb 237 pisos a la borsa de lloguer social, però aquests encara són insuficients per fer front a tota la demanda. El consistori ha estat tres anys treballant per aconseguir que les entitats bancàries cedeixin aquelles vivendes que hagin estat més de dos anys buits, però de moment els resultats han estat més aviat minsos, ja que només han aconseguit la cessió de setze vivendes. Es tracta d'habitatges cedits per La Caixa, el Banc Sabadell, Bankia, BBVA, Sareb i Catalunya Caixa, però suposen una part molt petita del parc d'habitatges buit a la ciutat. Segons els càlculs del consistori, a la ciutat hi ha 51 habitatges buits en mans de bancs i 309 més que són propietat de grans promotores o immobiliàries, sovint també vinculades a entitats bancàries.

Llorente es lamenta perquè «els bancs no aposten de forma significativa pel lloguer social». «Moltes entitats el que fan és cedir els seus crèdits a institucions voltor, que els compren i que fan que la persona afectada ja no depengui de l'entitat, sinó d'un tercer, de manera que augmenten les dificultats», assenyala.

De tota manera, no tot són males notícies. Dels 43 desnonaments que estaven previstos aquest any a la ciutat, l'Ajuntament ha aconseguit aturar-ne 38. En els cinc casos restants, el desnonament s'ha dut a terme, però els afectats tenien una alternativa on anar. D'altra banda, des de principi de 2015 el consistori ha tramitat, a través de l'Oficina d'Habitatge, 800 sol·licituds d'ajudes per pagar el lloguer i 46 més per necessitats d'urgència.

En els seus tres anys de funcionament, la Taula d'Habitatge ha celebrat 25 sessions de treball i ha publicat 40.000 guies informatives. A més, ha fet cartes i requeriments de dades als estaments directament implicats, ha pres mesures per ajudar a afrontar o pal·liar els efectes de les execucions hipotecàries i ha fet un seguiment dels protocols i mesures procedents de l'administració. La Taula està formada per l'Ajuntament, la Generalitat, el Col·legi d'Advocats, Càritas, Ser.gi, la PAH i els representants dels diferents grups municipals de Girona.