Viure en un bloc sense llum a l'escala, ascensor ni pàrquing

Tres famílies de Salt denuncien que la fallida de la promotora els ha deixat "indefensos"

19.11.2015 | 13:44

En Xavi Garriga va comprar un pis nou de trinca el 2012. Llavors, a l'edifici només hi vivia una família però la promotora els va garantir que la resta de pisos es vendrien. Poc després, l'empresa –que anava de la mà de Catalunya Caixa – va fer fallida i van quedar-se sense interlocutor. A l'edifici només hi viuen tres famílies i hi ha 27 pisos buits. Fa més d'any i mig que tenen la llum de la comunitat tallada, no tenen ascensor i la porta del pàrquing no va. Els diuen que els dos edificis són ara de la Sareb –hi ha seguretat privada 24h per evitar ocupacions- però ningú els dóna una solució. "La comunitat té un deute de més de 14.000 euros i és injust que tres veïns haguem de pagar pel manteniment de tot un edifici", lamenta.

En Xavi Garcia i la seva família mai havien pensat que comprar-se un pis nou els acabaria comportant tants problemes. Ell, la dona i la seva filla de dos anys viuen a un pis del número 18 del carrer Pau Masó de Salt, una zona que es va desenvolupar amb la bombolla immobiliària i on, a dia d'avui, hi ha molts pisos buits i promocions inacabades.

La seva promoció –i també la d'un bloc idèntic que hi ha al costat- es va començar a construir pels volts del 2006 i la van impulsar la promotora Eugesa conjuntament amb la desapareguda Caixa Catalunya. El primer veí en comprar-se un immoble ho va fer sobre plànol i va pagar 400.000 euros. Les altres dues famílies que viuen al bloc ho van fer anys més tard, el 2012, i el pis ja els va costar la meitat.

"Ens van dir que no passava res perquè la majoria dels pisos estiguessin buits, que s'anirien venent i que mentrestant no ens faltaria res, que no havíem ni de pagar la llum de la comunitat", ha relatat Garriga. Les explicacions els hi donava l'agent API que els va vendre el pis. Segons Garriga, quan les coses es van començar a complicar va deixar d'agafar-li el telèfon.

Passats uns mesos, van trobar-se que la llum va deixar de funcionar i, per tant, tampoc els anava l'ascensor ni podien obrir amb el comanament la porta del pàrquing. "Hem de deixar els cotxes sobre la vorera perquè obrir manualment la porta del pàrquing triga uns 10 minuts, ho han de fer estirant una cadena", descriu. A més, tampoc poden usar l'ascensor per accedir a l'aparcament, on hi tenen trasters.

Els veïns lamenten que davant d'aquesta situació l'edifici s'està degradant ja que no hi ha ningú que es faci càrrec del manteniment de les zones comunes. Això sí, hi ha quatre vigilants de seguretat que nit i dia controlen que ningú ocupi els pisos. Al seu bloc hi ha 27 pisos buits i a l'altre edifici que hi ha a tocar estan tots 30 completament vuits. "L'edifici no està ni en venta ni en lloguer", remarcat Garriga.

Sense interlocutor clar

Quan van començar a fer gestionar per saber què havia passat, l'agent API que els havia venut el pis els va comunicar que la promotora havia fet concurs de creditors i que ara era un administrador concursal qui la gestionava. A més, Catalunya Caixa va ser absorbida pel BBVA i, segons les informacions que han pogut aconseguir, ara el bloc està en mans de la Sareb.

Tot plegat fa que els veïns no trobin cap interlocutor clar per poder solucionar el seu problema. "Tothom se'n renta les mans, estem indefensos", lamenta Garriga. A més, en el moment de comprar el pis els van garantir que hi havia "un fons" de la promotora des d'on s'anava pagant la despesa de llum i manteniment de l'ascensor. En canvi, ara es troben que si volen tornar a donar-se d'alta la comunitat acumula un deute de més de 14.000 euros, 8.000 amb l'empresa d'ascensors i 6.000 amb Endesa.

"No és just que tres veïns ens haguem de fer càrrec de les despeses de tot un bloc, nosaltres estem disposats a pagar però només la part proporcional que ens toca", ha manifestat Garriga. A més, aquests problemes també fan que l'edifici no tingui cap assegurança. "Sabeu què ens costaria a les tres famílies pagar una assegurança per a tot l'edifici? És una bestiesa", assenyala.

Volen solucions

En Xavi Garriga ha anat a demanar ajuda a diversos organismes i, fins i tot, ha redactat una carta denunciant la situació al Síndic de Greuges que li ha estat retornada. "Em diuen que com que l'edifici és de la Sareb haig d'adreçar-me al Defensor del Pueblo", apunta.

A banda d'intentar-ho amb els bancs, aquest veí també ha anat a l'Ajuntament de Salt. Gràcies a la intermediació de l'Oficina d'Habitatge del municipi, els tres propietaris s'han constituït com a comunitat de veïns i els han ajudat a calcular el pressupost que haurien de tenir i quina part proporcional hauria de pagar cada veí. Però els ha estat impossible trobar algun interlocutor vàlid.

El regidor d'Habitatge, Ferran Burch, reconeix que han intentant parlar amb l'administrador concursal de la promotora i també amb el BBVA però que no se'n han sortit. "Estem al costat dels veïns i intentarem fer de mediadors en tot el que puguem però la situació no sembla fàcil de resoldre", ha lamentat el regidor.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema