Satisfacció entre els organitzadors de la cinquena edició del Girona10. Durant el passat cap de setmana, els hotels de la ciutat han tingut ocupacions entre el 75% el divendres i el 95% el dissabte i s'han servit fins a 22.000 menús als restaurants. L'esdeveniment està promogut per l'Associació d'Hostaleria, Turisme i Restauració de Girona però les xifres demostren que repercuteix també en establiments no associats. Per exemple, més de la meitat dels menús a 10 euros s'han servit en restaurants que no estan associats, i el mateix passa amb els hotels. El president de l'associació, Josep Carreras, reconeix que aquest és un tema de debat en el sí de l'entitat però que prima el fet que el Girona10 és un "esdeveniment de ciutat" que atrau milers de persones.

La fórmula de sortejar menús i habitacions d'hotel a 10 euros va néixer fa cinc anys. Any rere any, s'han anat afegint noves activitats per atraure públic durant tot el cap de setmana i beneficiar al màxim d'establiments de la ciutat: comerços, cinemes, bars o museus, entre d'altres. Des de l'Associació d'Hostaleria, Turisme i Restauració de Girona asseguren que aquesta cinquena edició ha estat "tot un èxit" i que el sector està satisfet.

A aquesta valoració qualitativa li han afegit algunes dades. Entre d'altres, destaca que els hotels han registrat ocupacions molt superiors a les de qualsevol altre cap de setmana de gener. La nit del divendres, els establiments adherits van omplir el 75% de les habitacions i el dissabte van arribar al 95%. Segons ha explicat Carreras, els hotels havien posat a disposició de la campanya el 44% de les habitacions i, per tant, això vol dir que quasi la meitat de les habitacions que han omplert ho ha fet a preus normals fora de la promoció a 10 euros.

A més, el president de l'associació ha destacat que el Girona10 té una capacitat d'atracció per sí mateix que fa que molts visitants vinguin a la ciutat malgrat que no els hagi tocat res al sorteig. "Han vingut colles de Saragossa i Madrid amb l'alta velocitat que ja tenien reservat el cap de setmana malgrat no els ha tocat res al sorteig", ha destacat.

Beneficis per associats i no associats

Aquest impacte del Girona10 fa que hotels que no participen de la campanya de promoció vegin com, de retruc, també omplen més els seus establiments encara que sigui a preus normals. El mateix passa amb els restaurants. Dins de la promoció s'havien posat al bombo del sorteig 5.400 àpats tot i que, finalment, se n'han servit uns 10.000.

A aquests, però, cal sumar uns 12.000 menús més que s'han venut a establiments que no estan adherits a l'associació però que decideixen sumar-se a la campanya pel seu compte enganxant un adhesiu a la porta del restaurant o fent una fotocòpia del logotip del Girona10.

Aquesta situació ha generat tensions en el sí de l'associació, ja que alguns socis qüestionaven per què establiments que no paguen cap quota es podien beneficiar del Girona10. El president ha reconegut que fins i tot l'any passat s'havien plantejat agafar un advocat i portar aquest tema per la via legal però que han desistit perquè consideren que és un "esdeveniment de ciutat" i que els negocis són lliures d'escollir si volen anar de la mà d'una associació o pel seu compte.

L'alcalde, Albert Ballesta, també ha celebrat que aquesta nova edició hagi funcionat bé i sobre aquest assumpte ha afirmat que cal trobar "la manera amable" de fer que aquests establiment se sumin a la proposta.

Altres dades rellevants

Com a novetat d'enguany, s'havia sumat a la proposta el sector del cinema, que van sortejar 3.000 entrades dobles a deu euros. Segons Carreras, han quedat satisfets i ja els han avançat que en l'edició del 2017 repetiran. L'altra novetat eren les visites nocturnes teatralitzades a la Catedral, que han funcionat molt bé i han comptat amb 700 assistents. L'alcalde ha explicat que treballaran amb el Bisbat per tal que aquesta activitat es pugui oferir en altres moments de l'any ja que hi va haver llista d'espera de gent que volia comprar tiquet però que els grups ja estaven complerts. Les visites a la Casa Masó també han tingut un 100% d'ocupació.

Una altra dada que demostra que el Girona10 serveix també per captar visitants que tornaran a la ciutat és que durant el cap de setmana s'han venut 419 entrades de teatre, per les 161 del 2015. "Són persones que sabem segur que tornaran i això és molt important", ha manifestat l'alcalde.

Enquestes per conèixer millor el públic

Des de l'associació, el president ha explicat que ja han contractat una empresa especialitzada que l'any vinent s'encarregarà de fer enquestes als visitants per conèixer la procedència i com han arribat a la ciutat. D'aquesta manera, sabran si les campanyes publicitàries que han fet a la Catalunya del Nord i a les ciutats que estan connectades amb TAV amb Girona estan ben enfocades.

Segons Carreras, hi ha hagut 525 impactes en mitjans tant digitals com tradicionals que han arribat a 17 milions de persones. Si aquestes informacions s'haguessin de pagar a preu de publicitat, suposarien una inversió de 355.000 euros.