Segueixen les picabaralles al voltant del Tren d'Alta Velocitat (TAV) a Girona, les obres pendents i la seguretat, amb multitud d'actors implicats. El tinent d'alcalde del projecte ferroviari, Carles Ribas, va mostrar-se molt molest ahir per determinades declaracions sortides d'Adif (gestor estatal d'infraestructures) on s'hauria culpat el consistori del retard en les obres per acabar la urbanització del Parc Central. Unes declaracions en altres mitjans que ahir mateix Adif va desmentir haver fet. El gran conflicte que sí que hi ha sobre la taula és un de molt simple:? de quin tipus han de ser les portes de les sortides d'emergències.

El representant municipal va insistir ahir que ja han comunicat a Adif que volen unes portes conegudes com «van der putten», unes comportes horitzontals que queden anivellades a la superfície quan estan tancades. El regidor va recordar que el projecte per refer el Parc Central està llest des de fa mesos. «El projecte no només es va aprovar per ple, sinó que Adif i el Ministeri de Foment el tenen des de fa temps; per tant, és incomprensible, surrealista, kafkià i aberrant dir ara que l'Ajuntament de Girona no ha fet la feina», va criticar Ribas, que va arribar a parlar d'«insult a la intel·ligència» i de «falta de respecte» el posicionament d'Adif, que va atribuir al seu president, Gonzalo Ferrer. Va demanar que se l'aparti de les negociacions i que en el seu lloc hi hagi, com anteriorment, Manuel Niño, subsecretari de Foment.

Des del gestor ahir però, es va assegurar que ningú de l'organisme estatal ha parlat del projecte del Parc Central. En aquest sentit, van apuntar que efectivament tenen el projecte i que fins i tot està licitat i que aquest mes d'abril s'adjudicaran els treballs. Des d'Adif sí que es va deixar clar però, que hi ha serrells pendents des de fa mesos. Van explicar que l'Ajuntament i Interior debatien sobre el tipus d'acabament de les sotides d'emergències (algunes estan al Parc Central- i que Adif va sol·licitar quina opció escollien. Sobre la taula hi havia les esmentades «van der putten» que al estar en horitzontal al terra no tenen afectació visual o uns edicles, que en ser una construcció si que en tenen.

L'Ajuntament es va decantar per les «van der putten» i, com va explicar Carles Ribas, ho va comunicar a Adif. L'ens estatal però, va apuntar que s'havia de deixar constància per escrit de la tria per evitar mals entesos posteriors. Segons Adif, abans de Setmana Santa es va tornar a fer el requeriment, però encara no s'hauria obtingut el document.

El tinent d'alcalde d'Urbanisme va explicar que el veritable motiu del retard és que Adif no ha adjudicat l'obra perquè s'ha trobat que en el concurs públic ha vençut una empresa que ha rebaixat molt el preu fins al punt que es considera baixa temerària. En aquests casos el licitador demanar al vencedor que justifiqui com pensa fer uns treballs tant econòmics. Ribas no entén que encara no s'hagi fet i per això va demanar celeritat: «Adif torna a fer el ridícul espolsant-se les culpes, amb l'objectiu de tapar la seva inactivitat. Allò que cal és que resolguin la baixa temerària, que és un afer administratiu, i signin el contracte perquè comencin les obres del parc Central»

Reacció del PP i de Josep Rull

Tot el conflicte ha fet reaccionar altres institucions i grups polítics. Des del grup municipal del PP, Concepció Veray, va apuntar que en cas que Adif hagués culpat l'Ajuntament pel retard per no haver lliurat el projecte del Parc Central, es tractarien de declaracions «desafortunades». No obstant, va indicar que dubtava que realment aquestes haguessin estat les paraules perquè Adif sap que té el projecte i, a més, l'adjudicarà en breu. Veray va explicar que havia trucat al Ministeri de Foment i que li havien dit que a l'abril s'adjudicarien les obres i que començarien «tan aviat com sigui possible. Si pot ser a finals d'abril no serà al maig, depenent dels tràmits administratius».

Mentrestant, el síndic de Greuges, Rafael Ribó, va insistir ahir que és «absolutament inacceptable» que Adif no hagi finalitzat el pla de seguretat. Adif ja va dir que ha enviat vuit propostes diferents del document des del 2012 i Interior n'ha descartat set i la vuitena està en estudi. Sobre això, el regidor Carles Ribas, va reclamar a Adif i la Generalitat que es posin d'acord per homologar el pla d'autoprotecció dels túnels i l'estació del TAV.

Finalment, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, que ahir era a Girona, va recordar que l'estació del TAV encara no compta amb pla d'autoprotecció homologat. Segons Rull, la seguretat «està garantida» però insta Adif a acabar amb aquesta «transitorietat». També va declarar que espera que tot el procés es tanqui «com més aviat millor».