L´exposició «Campo cerrado. Arte y poder en la posguerra española. 1939-1953», que s´inaugura avui al Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS) de Madrid, inclou un important préstec d´obres d´art i documents cedits per l´Ajuntament de Girona. Concretament, es tracta de vint-i-vuit pintures i escultures de la col·lecció Rafael i Maria Teresa Santos Torroella, i dinou documents de l´Arxiu i Biblioteca Rafael i Maria Teresa Santos Torroella. Aquest és el primer préstec que fa l´Ajuntament de Girona d´aquests fons d´ençà de la seva adquisició als hereus de l´historiador i crític d´art, ara fa un any.

En el primer grup hi ha obres, entre d´altres, de Joan Miró, Modest Cuixart, Mathias Goeritz, Carla Prina, Josep Guinovart i Josep M. de Sucre, així com una escultura i la famosa sèrie de «dibuixos mòbils» de l´escultor Ángel Ferrant. El regidor de Cultura de l´Ajuntament de Girona, Carles Ribas, i director del projecte de Museu d´Art Modern i Contemporani de Girona, Jordi Falgàs, assistiran a la inauguració de l´exposició aquest vespre.

L´alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, ha valorat aquesta primera cessió d´una part del fons assenyalant que «exposicions com aquesta ajuden a posar en valor el fons en conjunt, i és un exemple del recorregut que pot tenir la col·lecció en un futur». Madrenas assegura que el préstec al museu Reina Sofía ha de permetre també explorar vies de col·laboració amb l´Ajuntament, amb l´objectiu de facilitar i apropar l´accés a l´art a la ciutadania.

En el grup de documents hi ha fotografies, correspondència, revistes, llibres d´artista i tot un conjunt de documents relacionats amb l´activitat de Santos Torroella en projectes i esdeveniments artístics com l´editorial Cobalto, La Escuela de Altamira, l´exposició de Miró a les Galeries Laietanes el 1949, la conferència de Salvador Dalí al Teatro María Guerrero el 1951, i el pavelló espanyol a la Triennal de Milà, també el 1951.

L´exposició, comissariada per la historiadora de l´art Maria Dolores Jiménez-Blanco, pren el seu títol d´una novel·la homònima de Max Aub i és la revisió més important feta fins ara de l´art modern a l´Estat espanyol durant la complexa i polèmica primera postguerra, durant els anys 40 i principis dels 50, un període que ha rebut escassa atenció i sobre el qual existia un buit crític i historiogràfic.

Tal com mostra l´exposició, Rafael Santos Torroella va jugar un paper essencial en la recuperació de l´activitat i la difusió de les arts plàstiques d´avantguarda durant aquells anys, fent de pont entre alguns dels grans artistes d´abans de la Guerra Civil amb els de les noves generacions, ajudant-los a donar a conèixer la seva obra en els moments més foscos del franquisme, i també fent d´enllaç entre l´activitat que es feia a Madrid i la que es generava a Barcelona, especialment al voltant del grup Dau al Set. «Campo cerrado» es podrà visitar al MNCARS fins al 26 de setembre.