El defensor alerta que els Serveis Socials de Girona estan "sobrecarregats"

Ramon Llorente reclama que les recomanacions que fa a l'ajuntament es contestin en un màxim de 30 dies

28.04.2016 | 17:55

"La pobresa s'està accentuant i no veig cap millora a nivell de carrer". Aquesta és la radiografia que fa el defensor de la ciutadania de Girona, Ramon Llorente, de les dades recollides al llarg del 2015. Segons assegura, els Serveis Socials estan "sobrecarregats" i no poden donar resposta a les peticions dels ciutadans. De les 2.315 consultes que va atendre l'any passat, el 40% eren per temes socials. A més, alerta que creixen els casos de pobresa energètica. Per això, reclama al govern municipal que destini més diners i més personal als Serveis Socials. Llorente continua queixós per "l'excés de burocràcia" que apliquen des de secretaria i intervenció i demana que s'interpreti la llei de manera "més flexible en pro del ciutadà". A més, lamenta que té 122 recomanacions pendents de respondre per part d'alcaldia (algunes s'arrosseguen de 2012) i demana que, a partir d'ara, la resposta es doni en un termini màxim de 30 dies.

El defensor de la ciutadania de Girona ha presentat la memòria del 2015 a tots els grups del consistori en un ple extraordinari que s'ha celebrat aquesta tarda. Ramon Llorente ha cridat l'atenció al plenari sobre la situació de pobresa que continua patint una part de la població. Segons assegura, la situació no ha millorat "a peu de carrer" i hi ha moltes famílies que o bé no tenen feina o, tot i tenir-ne, no tenen ingressos suficients per cobrir les necessitats bàsiques.

A més, ha alertat que van creixent els casos de pobresa energètica, és a dir, de persones que no poden pagar rebuts de llum, aigua o gas i que van a demanar ajuda al defensor. Llorente ha explicat que es troba amb casos de persones que tenen un avís per tallar-los la llum i que necessiten un informe dels Serveis Socials per presentar-lo a la companyia i evitar aquest tall. El problema és, segons relata el defensor, que els Serveis Socials estan "sobrecarregats" i triguen a atendre els ciutadans. "Hi ha gent que té avisos de tall de subministraments i l'ajuntament els dóna hora tard, quan el problema ja no es pot resoldre", lamenta.

Per això, considera que la partida que es dedica a cobrir les necessitats dels ciutadans és "insuficient" i reclama més recursos de personal i també econòmics. Llorente ha qüestionat quines prioritats ha de tenir el consistori si encara hi ha gent a la ciutat que no té cobertes les necessitats bàsiques.

Un 10% més d'actuacions

A nivell global, el defensor va fer més de 3.600 actuacions el 2015, un 10% més que l'any anterior. Arran d'aquestes actuacions, es van obrir 317 expedients, la majoria a l'àrea de Seguretat, Mobilitat i Via Pública (144) per qüestions relacionades amb multes de trànsit. "A la gent li costa arribar molt a final de més i quan arriba una sanció sovint els és molt difícil pagar-la", reconeix.

Del total d'expedients, s'han admès a tràmit finalment 234 i, d'aquests, en 77 ocasions s'ha arribat a una resolució satisfactòria per al ciutadà. També s'han desestimant 81 casos perquè, un cop analitzats, el defensor considera que no hi ha hagut cap greuge per a cap de les dues parts.

Demana més diligència

A banda dels expedients, el defensor pot fer recomanacions i totes aquestes es vehiculen a través de l'àrea d'alcaldia. Durant el 2015, Llorente n'ha fet un total de 68, de les quals el govern n'ha acceptat 8 però en té 59 pendents de resoldre. A aquestes, cal sumar-hi les que s'acumulen d'altres anys. Per exemple, hi ha peticions encara sense resposta des del 2012 i, només del 2014, encara n'hi ha 38 sense resoldre. Això fa que, actualment, el defensor tingui 122 recomanacions pendents de contestar per part d'alcaldia.

"Això desacredita tant la meva figura com al consistori perquè no donem cap resposta al ciutadà", ha lamentat. A més, Llorente es mostra crític perquè considera que des de secretaria i intervenció es fa una interpretació "massa estricta" de la llei i això, sovint, va en perjudici dels interessos dels ciutadans, segons alerta. "Hi ha una diferència de criteri entre els serveis jurídics i el defensor i això qui ho ha de resoldre és el govern municipal", remarca. El defensor ja s'ha reunit aquest dijous amb els responsables d'aquestes àrees per desencallar la situació i també demana a l'alcaldessa, Marta Madrenas, que en prengui part.

El defensor també ha demanat a l'equip de govern que sigui més diligent i que respongui amb més celeritat qualsevol petició o recomanació que faci el defensor. Per això ha demanat el compromís de tots els grups perquè les recomanacions es responguin, com a màxim, en 30 dies.

Actuacions en l'àmbit de l'habitatge

Durant tot el 2015, cada dimarts el defensor s'ha reunit amb membres de la PAH Gironès per tractar cassos que arribaven a la plataforma. Fruit d'aquesta col·laboració, han atès 290 persones i han aconseguit tramitar 18 dacions en pagament, 71 condonacions de deute amb lloguer social, s'han aturar 22 desnonaments i s'han tramitat fins a 90 lloguers socials.

"Estem trobant més capacitat de diàleg i més bona disposició amb els bancs", reconeix el defensor. Tot i això, insta el consistori a continuar la pressió perquè cedeixin pisos que tenen buits perquè, segons apunta, el parc d'habitatge públic és insuficient per atendre les demandes. Segons les seves informacions, actualment a Girona hi ha 200 persones que no tenen casa.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema