A la ciutat de Girona, els accidents dins del nucli urbà van créixer un 11,6% l'any passat, respecte del 2014. El 2015 n'hi va haver 1.586, per 1.421 de l'any anterior. Dels accidents produïts l'any passat, 529 corresponen a accidents amb ferits o morts, amb 649 persones lesionades lleument, 22 greument i dues persones mortes. Pel que fa al nombre d'accidents sense ferits, l'augment és del 13,9%, i hi ha un increment de 7,3% pel que fa al nombre d'accidents amb ferits. En paral·lel, el nombre de lesionats també segueix una evolució similar: al 2015 hi va haver un increment d'un 6,2% pel que fa a les persones lesionades lleument i un d'un 4,8%, les greus.

L'augment de col·lisions és una tendència que s'ha reproduït a la majoria de ciutats catalanes i de l'Estat. Pel que fa a la tipologia d'accidents, hi ha un increment del 28,9% de xocs per encalç (442 l'any passat) i un 52,2% per sortides de la calçada (70). Segons la policia municipal, l'encalç té a veure amb la distracció i la manca de distància de seguretat. Molts cops es produeix per l'ús d'aparells electrònics, com el telèfon mòbil, un gps o la ràdio. L'encalç (el cotxe de darrere topa amb el de davant) és la tipologia principal d'accidents. El segon és la col·lisió lateral o envestida, relacionada amb la preferència de pas a les cruïlles (semàfors, cediu el pas...). A contnuació, hi ha el denominat raspat negatiu -que té a veure amb els canvis de carril- i la col·lisió amb vehicles estacionats.

El carrer del casc urbà que va registrar més més accidents és la carretera Barcelona (82 xocs). Tot i això, s'aprecia un descens (-9,9%) respecte de l'any anterior, probablement perquè molts dels vehicles que hi passaven per creuar la ciutat ara s'aprofiten de la gratuïtat de l'autopista. Passa el mateix amb l'avinguda de França (33), on hi ha hagut menys sinistres que l'any passat (-8,3%). A més, a la carretera Barcelona, en els darrers anys, s'hi han aplicat mesures per intentar fer reduir la velocitat als conductors, com ara la instal·lació d'una càmera que posa multes als vehicles que se salten el semàfor a la cruïlla amb Emili Grahit.

Els següents carrers amb més topades són el carrer riu Güell (61) sobretot a la zona que passa per Can Gibert i Santa Eugènia, i el passeig d'Olot (45). Tots dos, a més, tenen un increment considerable de xocs respecte l'any anterior (45% i 25%).

Una causa probable és l'augment de circulació en aquesta zona, possiblement per l'obertura de la nova sortida de l'autopista, així com del nou pont del Ter i de diferents superfícies comercials al costat dels Maristes. Altres vials d'aquest sector de la ciutat també incrementen el nombre d'incidents possiblement per l'augment de trànsit. Passa a l'avinguda Tarradellas (42 accidents) o al carrer del Poble Sahrauí (8). Vials com la Gran Via de Jaume I (43), el carrer Santa Eugènia (36) o el passeig de la Devesa (36) també sumen col·lisions. Les rotondes amb més xocs són la de Mas Gri (31), la de Barcelona (28), la del Rellotge (27) i la de l'Assemblea de Catalunya (24), a tocar de Fira de Girona.

Excepte la carretera Barcelona i l'avinguda de França, la resta dels vials i rotondes esmentades ja solen ser els punts de la ciutat que acumulen més topades, i ara pateixen, a més, un increment en l'accidentalitat.

Accions per reduir les xifres

La tinenta d'alcalde de Seguretat, Sílvia Paneque, ha apuntat que l'increment d'accidents al nucli urbà s'ha generalitzat a Catalunya i a tot l'Estat i que s'ha previst una reunió amb els representants de les principals ciutats catalanes per intentar buscar fórmules conjuntes per mirar de reduir el nombre d'accidents juntament amb el Servei Català de Trànsit.

Algunes probables mesures que es recomanaran, la policia gironina ja les ha començat a aplicar als principals carrers: més controls de velocitat i alcoholèmia i més presència policial, coordinadament amb els Mossos d'Esquadra, ha dit Sílvia Paneque.