La coneguda directora de DP& Associates, Màster Trainer en els Sis barrets per pensar i màxima responsable del sistema d'Edward de Bono a Espanya i Portugal, Donna Pace, ha destacat avui a l´Auditori de Girona, la importància d´aplicar el pensament lateral a l´aula per poder aportar-hi felicitat. Ha exposat 6 tècniques de creativitat (els sis barrets) que poden ajudar els professionals de l´educació a desenvolupar tot el potencial dels seus alumnes. Pace assegura que "tots naixem genis tot i que anem perdent creativitat amb el pas del temps, però això es pot canviar". Pace ha impartit una classe magistral en el context de les primeres ´Creativation Talks, eines de Creativació per a la nova educació´, una jornada que aquest matí ha reunit els més destacats experts en educació, creativitat i innovació, i que continuarà aquesta tarda amb noves ponències, debats i tallers. S´hi han inscrit més de 370 persones, principalment de l´àmbit educatiu.

Preparar els nens per afrontar el futur

Segons el president i CEO de Metalquímia, impulsor i president de la Fundació per a la Creativació, Josep Lagares, "la creativació (creativitat + innovació) és la millor eina per encarar el futur, per donar solucions als grans reptes globals". Lagares ha assegurat que "només les persones, organitzacions i territoris que siguin capaços d´adaptar-se al ritme de canvis actual, d´innovar i d´afrontar els reptes, sobreviuran i, per tant, cal que enfoquem cap aquí l´educació dels nostres fills".

Lagares ha fet la conferència inaugural (Creativació o extinció.. nosaltres triem) d´aquesta jornada que ha organitzat per primer cop la Fundació Privada per a la Creativació amb l´objectiu de reflexionar sobre els grans reptes de futur de la nostra societat i proporcionar eines disruptives per a l'educació de les noves generacions, i que ha obert l´alcaldessa de Girona, Marta Madrenas. Madrenas ha agraït a la fundació la seva tasca i, adreçant-se als assistents, ha dit que "aquesta jornada us proporcionarà eines per fer aflorar tota la creativitat en els vostres alumnes, fer que siguin crítics i que puguin superar totes les dificultats".

Alfons Cornella, fundador i president d'Infonomia, ha explicat que "hem d´anar cap a una educació personalitzada que faci aflorar els talents de cadascú; hem d´estimular al màxim l´experimentació i afavorir la creació d´espais de reflexió personal, amb l´objectiu final que els nostres fills puguin autogestionar-se, ser autònoms, i contribuir a la felicitat de la societat". Cornella ha advertit que la transformació més gran en els propers anys serà de base tecnològica i ha assegurat que actualment "no tenim prou nivell educatiu general per combatre les màquines d´intel·ligència artificial que van camí de substituir persones" i encara ha afegit que "si no canviem la situació actual, si no enfoquem l´educació a tenir ciutadans autònoms, anirem cap a una situació d´involució".

La CEO de Neuroelectrics, Ana Maiques, considera que la ciència i les tecnologies seran encara més importants en el futur i en aquest sentit ha afirmat que "la formació en matemàtiques i tecnologies de la informació seran immensament rellevants en la que jo crec que serà la l´Era del Big Data". Maiques ha intercanviat opinions amb l´expert en creativitat i director d´innovació d´EADA, Franc Ponti, qui ha exposat les que considera que són les 4 competències bàsiques per a creativar i que, "si s'adquireixen a l'escola, poden tenir un paper crucial en la vida creativa de la gent", ha dit. Són el joc imaginatiu, somiar despert, el Mindfulness (aprendre a concentrar-se i a viure el moment) i pensar diferent.

Ricard Huguet, president de la Fundació Scientia, impulsor de la FIRST LEGO League Espanya i director de LEGO Education ROBOTIX, ha assegurat que "el nostre cervell està preparat per aprendre i crear en tres dimensions" i ho ha demostrat als assistents en un taller. Huguet manté que a través de la robòtica "podem adquirir totes les habilitats i competències necessàries per encara el futur: creativitat, resolució de problemes, comunicació, innovació, flexibilitat, capacitat d´adaptació, iniciativa i autogestió, productivitat, responsabilitat, lideratge, alfabetització digital i generació de continguts digitals".

La directora de l'Escola Virolai de Barcelona i educadora, Coral Regí, i l´impulsor del programa Escola Nova del segle 21, Boris Mir, han coincidit en què el model tradicional d'escola no desenvolupa la creativitat dels alumnes. Hi ha, però, escoles emergents com l'Instituit-Escola Les Vinyes (Castellbisbal), amb models educatius avançats, que han incorporat el desenvolupament de la creativitat en els seus objectius d'aprenentatge, a través de metodologies més actives, centrades en l'alumne, que parteixen de reptes i problemes rellevants que possibiliten aquests aprenentatges, segons ha explicat Mir. "Treballar en equip, produir exposicions, programes de ràdio, magazines de televisió, visites guiades, itineraris per a mòbils, musicals, donacions de sang, projectes de robòtica... són eixos centrals del seu treball", ha explicat.

El neuropsicòleg Álvaro Bilbao, s´ha pronunciat en el mateix sentit que Donna Pace i ha dit que "cal conèixer el cervell d´un nen per poder ajudar-lo a conservar el seu potencial creatiu".

A les 4 d´aquesta tarda s'ha reprès la jornada amb una classe magistral del periodista i fundador del diari Ara, Carles Capdevila; un debat a càrrec de Daniel Jáuregui, director de formació d´alter Ego Growing people & teams i Maria Batet, entrenadora d´emprenedors; i un workshop amb l´especialista en jocs i fundador de Jocs al Segon, Oriol Ripoll. Clourà l´acte la periodista i impulsora de TheCreative.net, Bibiana Ballbè.

La jornada haurà constat de tres blocs per difondre la Creativació i uns espais creatius d´intercanvi d´experiències. Cada bloc haurà contingut una classe magistral, un espai àgora de debat i d´intercanvi d´experiències al voltant de l´educació de la creativitat i un taller pràctic per aprendre a educar la creativitat des dels diversos àmbits.