L´escola Bell-lloc ha expulsat temporalment quatre alumnes de primer d´Educació Secundària Obligatòria (ESO) per haver agredit un company del mateix curs, en un acte que el director territorial d´Ensenyament a Girona, Josep Polanco, ha qualificat d´«agressió greu amb component vexatori». Per al noi que va promoure l´acció, l´expulsió és de gairebé tres mesos, per a dos dels participants és de quatre setmanes i per al quart, de tres dies.

L´incident es va produir a mitjan març, dintre de l´horari escolar -a l´hora del pati- i en uns lavabos del centre, on els expulsats van acorralar i immobilitzar un altre estudiant de primer d´ESO, en una agressió que hauria combinat elements vexatoris i d´intimidació. En aquest nivell educatiu, l´alumnat té entre 12 i 13 anys.

«Contundència disciplinària»

L´escola hauria tingut coneixement dels fets després que un dels quatre implicats en la situació ho expliqués als seus pares. Tan bon punt va comprovar les circumstàncies, la direcció del Bell-lloc va informar l´inspector de zona del Departament d´Ensenyament, que està al corrent de totes les mesures adoptades pel col·legi privat concertat.

El director territorial, Josep Polanco, va remarcar la «contundència disciplinària» amb què el centre ha actuat «per assumir la responsabilitat dels fets, d´acord amb la seva normativa de convivència».

Polanco va informar que l´escola ha atès la víctima des del primer moment i que està realitzant un treball «molt intens» amb tots els alumnes, amb una tutorització que encara s´allargarà durant setmanes per tal de treballar en «mesures reparadores». Pel que fa a les famílies, va assegurar que totes s´han fet càrrec de la situació i segueixen les recomanacions que se´ls han donat.

Més participació, més temps

La durada de les expulsions s´ha decidit en funció del grau i de la gravetat de la participació de cada alumne, tot aplicant el protocol del Bell-lloc. Així, l´instigador està expulsat prop de tres mesos, cosa que situa la seva tornada al juny. Mentre que dos estudiants més han estat expulsats 20 dies lectius i un altre, 3.

En paral·lel, l´escola té obert un expedient que, quan es resolgui, determinarà la sanció definitiva. Un procés en el que, tal com va explicar Polanco, Ensenyament no intervé perquè la potestat sancionadora és del col·legi.

El màxim responsable de la Conselleria d´Ensenyament a Girona va assegurar que l´agressió del març respon a un cas puntual i aïllat, «un fet greu i lamentable» davant del qual va reiterar que «el centre ha actuat correctament». D´altra banda, va negar tenir constància que el cas s´hagi denunciat a la Fiscalia de Menors.

La direcció del Bell-lloc va declinar fer cap manifestació sobre els fets, a banda de remarcar que ha actuat d´acord amb els Serveis Territorials del Departament d´Ensenyament i amb el protocol de l´escola per a aquests casos.

En relació amb el conjunt de centres educatius de les comarques de Girona, el director territorial, Josep Polanco, va apuntar que «agressions greus com aquesta són poc o molt poc freqüents, al llarg del curs n´hi pot haver una, dues o cap».

Conflictivitat present en el dia a dia escolar

L´agressió que es va produir fa unes setmanes a l´escola Bell-lloc de Girona no s´ajusta a un cas de bullying o d´assetjament perllongat en el temps, tal com va aclarir el director territorial d´Ensenyament, Josep Polanco, qui va insistir que es tracta d´una agressió concreta; greu, però puntual, va matisar. Per aquest motiu, el responsable de la Conselleria va explicar que el col·legi «ha sancionat el fet en si mateix» i no altres possibles antecedents relacionats amb la conducta dels nois que hi estan implicats.

La convivència als centres educatius s´ha situat entre les prioritats de l´administració des de fa anys i és una peça més dels projectes d´escoles i instituts, a més d´haver motivat nombroses campanyes de sensibilització social. En un reportatge publicat al febrer per Diari de Girona, tant Polanco com el cap de la Inspecció van explicar que l´assetjament escolar s´ha instal·lat als centres de Primària i de Secundària, com un reflex de la societat. Llavors, el màxim responsable d´Ensenyament a Girona va subratllar la necessitat d´afrontar el problema. De manera general, la prevenció, la vigilància dels espais comuns i el diàleg amb les famílies són les principals línies d´actuació d´Ensenyament per lluitar contra les agressions i l´assetjament.