Gairebé la meitat de les denúncies que els Agents Rurals han imposat a conductors per circular per zones de muntanya on no està permès són a les comarques gironines. En concret, de les 322 sancions que es van posar a Catalunya durant tot el 2016, 142 han estat en aquesta demarcació.

El cap dels Agents Rurals a Girona, Ignasi de Dalmases, explica que el motiu és l'atractiu que tenen aquestes comarques, ja que ofereixen la possibilitat d'estar a la muntanya i a la platja en pocs minuts. De Dalmases explica que, en els darrers anys, combatre aquestes infraccions en espais naturals ha estat el «cavall de batalla» del cos.

«Hi estem molt a sobre perquè s'ha convertit realment en un problema», ha detallat. Aquesta pressió sembla que ha començat a fer efecte, i és que les sancions s'han reduït un 15% respecte l'any passat, malgrat que l'afluència de públic continua sent massiva.

Les comarques gironines són, de llarg, on es registren més multes a conductors que circulen amb moto, quad o cotxe per zones muntanyoses on està prohibit fer-ho. De fet, suposen un 44% de totes les que es van posar durant el 2016 a Catalunya. Tot i això, les sancions s'han reduït respecte l'any 2015, en bona part gràcies a la feina informativa dels Agents Rurals.

El cap del cos a la demarcació, Ignasi de Dalmases, destaca la feina feta durant els últims anys i diu que el control de vehicles motoritzats continua sent «una prioritat» per els Agents Rurals.

De les 142 multes que s'han posat a la demarcació, la gran majoria (87) han estat per circular per vials prohibits als vehicles. De Dalmases explica que, en aquest cas, bona part dels infractors són amants de les motos d'enduro que «busquen zones de trial concretes».

També hi ha un grup important d'infractors que se'ls enxampa creuant camp a través, una pràctica habitual sobretot en persones que es desplacen en cotxes tot terreny.

Dues vies sancionadores

Malgrat que no és la norma, i que de Dalmases reconeix que en els últims anys «s'ha millorat molt», els Agents Rurals també apliquen sancions administratives. El motiu pot ser des de no tenir l'assegurança al dia a no haver matriculat el vehicle, un fet habitual fa uns anys i que ara és «gairebé residual», segons el cap dels Agents Rurals a Girona.

En aquests casos, la sanció es deriva al Servei Català de Trànsit (SCT) que és l'encarregat de comunicar-ho a l'infractor. Si el motiu de la multa té a veure amb l'ús del vehicle per zones prohibides, l'encarregat de tramitar-ho és el Departament d'Agricultura.

De Dalmases ha volgut posar en valor la col·laboració amb el cos de Mossos d'Esquadra que es coordina amb els Agents Rurals en moments de gran afluència de públic en entorns de muntanya. «El territori a cobrir és molt extens i la cooperació entre cossos és necessària per poder arribar a tot arreu», ressalta.

Una de les curiositats són les multes d'aparcament que posen els Agents Rurals i que, coincidint amb la major afluència de públic, han anat en augment els últims anys. De Dalmases explica que són en zones properes a entorns molt freqüentats com Sadernes o La Fageda d'En Jordà (Garrotxa). «Els caps de setmana s'acumula molta gent i acaben deixant el cotxe on no toca», remarca.

Al·leguen desconeixement

De Dalmases ha explicat que en moltes ocasions els conductors al·leguen desconeixement per intentar evitar les multes. El cap dels Agents Rurals a Girona però, diu que habitualment són «excuses» ja que «els amants del motor «saben perfectament» quina és la normativa.

Tot i això, reconeix que hi ha moltes empreses que continuen fent negoci amb turistes «a còpia de fer malbé l'entorn». «Ens seguim trobant amb estrangers que creuen que poden circular per certes zones i els hem de multar», conclou.