L'alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, ha mostrat el seu desacord amb el fet que l'Institut Català de la Salut hagi decidit tancar el CAP de Taialà durant els caps de setmana i els dies festius. Madrenas assenyala que la decisió ha estat purament tècnica i lamenta que amb l'aplicació de l'article 155 no hi hagi cap responsable polític amb qui poder negociar-ho. De tota manera, Madrenas assenyala que des de Salut s'han compromès a fer un període de prova -primer tres mesos, després sis -i, si comproven que la nova situació no funciona, estan disposats a fer noves modificacions. «Des de l'Ajuntament de Girona mai combregarem amb una reducció de serveis», ha indicat Madrenas, que entén les molèsties que comportarà per als veïns afectats.

A partir d'aquest cap de setmana, doncs, el CAP de Taialà deixarà d'obrir els caps de setmana i els dies festius, i durant aquests períodes els seus usuaris hauran de dirigir-se al CAP de Güell, tal com han de fer la resta de veïns de la ciutat. De fet, fins ara, el CAP Joan Vilaplana de Taialà era l'únic de la ciutat que estava obert els caps de setmana i festius, de 8 del matí a 8 del vespre, per atendre les urgències dels veïns de la seva zona de referència, ja que a part dels veïns dels barris de Domeny, Germans Sàbat, Sant Ponç i Fontajau, també atén les poblacions de Sant Gregori, Canet d'Adri, Sant Martí de Llémena i Sant Aniol de Finestres.

«La decisió de concentrar l'atenció continuada de tota la ciutat al Güell s'ha pres perquè hi ha evidències que el model assistencial serà millor i, a més, l'anàlisi de l'activitat d'atenció continuada del Güell evidencia que en aquest centre hi havia més urgències de pacients de l'ABS de Taialà que no pas al mateix CAP Joan Vilaplana», indiquen des de l'Institut Català de la Salut, que gestiona els dos centres.

A partir d'aquest cap de setmana, doncs, si una persona adscrita a aquesta ABS necessita atenció urgent, podrà dirigir-se al Güell o bé trucar al 061 CatSalut Respon, on l'atendran professionals sanitaris que l'ajudaran de diverses maneres: resolent el problema telefònicament; indicant-li on s'ha de dirigir per tal que l'atenguin presencialment; enviant un professional mèdic o d'infermeria a atendre'l a casa seva (atenció domiciliària que duen a terme els professionals del Güell) o anant-lo a buscar amb ambulància per traslladar-lo l'hospital. Aquest model d'atenció en xarxa, que a Girona coordina l'atenció al domicili amb els professionals del Güell, ha demostrat que és el més efectiu, indica l'ICS.

El Pla nacional d'urgències de Catalunya, aprovat l'any passat, explicita que s'ha de garantir l'atenció domiciliària, que ha de pivotar en l'atenció primària de la salut. La concentració de l'atenció continuada de Girona al CUAP Güell farà que professionals que fins ara atenien les urgències al CAP Taialà, passin a sumar-se a l'equip del Güell, la qual cosa incrementarà la dotació de professionals que actualment atenen els domicilis de tota la ciutat. El fet d'incorporar-se en un grup més ampli, apunten des de l'ICS, farà que els professionals treballin més en equip, comparteixin coneixements i resolguin millor els dubtes.

Des de l'any 2006, el Güell concentra l'atenció a les urgències de l'àrea metropolitana de Girona. Fins al mes de desembre passat, des de les 8 del vespre a les 8 del matí i les 24 hores els caps de setmana i festius, un horari en què els centres d'atenció primària no estan operatius. Des del 18 de desembre, el centre atén les urgències les 24 hores del dia, els 365 dies a l'any. El 96,57% de les atencions realitzades en aquest dispositiu pensat per atendre pacients de complexitat baixa i moderada es resolen satisfactòriament, i només cal derivar a l'hospital Josep Trueta el 3,43% dels pacients, sigui per qüestions de complexitat clínica o per necessitat de proves complementàries.