L'alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, creu que la promoció del Temps de Flors que ha fet l'Ajuntament és "l'adequada", perquè el certamen ha mantingut les xifres de visitants del 2017. Madrenas subratlla que, en cap cas, allò que vol l'Ajuntament és aconseguir creixements "exponencials" edició rere edició, perquè hi hauria el risc de morir d'èxit.

"Hem de procurar no expulsar els ciutadans, perquè la nostra prioritat són els veïns", assegura l'alcaldessa. Pel què fa a les queixes dels hostalers, Marta Madrenas admet que el mal temps ha fet perdre visitants, però també insta el gremi a revisar quina és la promoció del Temps de Flors que ells mateixos han fet per atraure clients. "Tot això és el que haurem d'analitzar per trobar fórmules de millora", ha puntualitzat. Entre d'altres, l'alcaldessa s'ha obert a estudiar si cal incidir en determinats mercats turístics, però ja ha deixat clar que, en cap cas, es farà "una promoció universal" del certamen.

Girona, Temps de Flors ha tancat aquest diumenge la seva 63a edició havent rebut més de 250.000 visitants. Una xifra similar a la de l'any 2017 i que, per a l'Ajuntament, com ha assegurat l'alcaldessa, suposa "un balanç positiu". "Estem contents perquè hem trobat l'equilibri i, en paral·lel, també hem treballat més intensament amb els veïns per minimitzar les molèsties", subratlla Marta Madrenas.

L'alcaldessa de Girona afirma que, entre els visitants, aquest any hi ha hagut "moltíssima coincidència" a l'hora d'afirmar que els muntatges tenien molta flor natural. Precisament, aquesta era una de les crítiques de les darreres edicions (arran de l'aposta per altres materials, com el paper o el plàstic).

Per a Madrenas, també cal destacar que aquest 2018 s'han registrat menys aglomeracions. "Per tant, les possibles molèsties han estat menors", ha dit l'alcaldessa. I com a exemple, Madrenas ha recordat que en tan sols una ocasió -en concret, el primer dissabte a la tarda- es va haver de restringir el pas de visitants al carrer de la Força (el que sol estar més concorregut). En concret, allò que es va fer és prohibir que es fes servir de pujada, i només permetre que hi caminessin aquells qui ja baixaven de la Catedral.

L'alcaldessa també explica que, en part, s'han evitat aglomeracions perquè s'han incorporat nous espais florals a la mostra (com els jardins de la Devesa o l'itinerari de 2,4 quilòmetres fora muralla batejat com el 'pla V'). I això, precisa Madrenas, també ha fet que els visitants de l'exposició no es concentressin únicament als carrers del Barri Vell.

Ni creixement exponencial, ni continu

Marta Madrenas també ha admès que el mal temps ha tingut "incidència" en les xifres de visitants. I que la pluja, que sobretot, va caure durant el primer cap de setmana i els primers dies del certamen, pot haver suposat que bars, restaurants i hotels fessin menys calaix.

Ara bé, l'alcaldessa de Girona ja ha subratllat que l'Ajuntament vol que el Temps de Flors es mantingui en la línia dels 250.000 visitants. "És evident que mai podrem tenir tothom content, però allò que no podem fer és tenir un creixement exponencial i continu edició rere edició", ha subratllat Madrenas.

"Les ciutats han de ser per viure i gaudir-ne, però hem de procurar no expulsar la gent de Girona durant el Temps de Flors; la nostra prioritat són els veïns", ha afegit. Per això, en els propers dies, l'Ajuntament es reunirà amb l'associació de veïns del Barri Vell per estudiar millores de cara a propers anys (amb l'objectiu de minimitzar les molèsties).

La promoció, adequada

L'alcaldessa de Girona també ha respost les queixes de l'Associació d'Hostaleria de Girona, que ha lamentat que entre setmana els hotels de la ciutat havien perdut ocupació en relació a anys anteriors. I entre d'altres, acusava l'Ajuntament de no haver fet prou promoció del certamen, perquè alguns dels clients que tenien habitació reservada no sabien que es feia el Temps de Flors.

L'alcaldessa, però, sosté que la promoció que s'ha fet des del consistori "és l'adequada'". I ho acredita perquè s'han mantingut les xifres de visitants del 2017. "Ara bé, tot és millorable i per això ho estudiarem amb l'associació", ha concretat Madrenas. En aquesta línia, l'alcaldessa de Girona s'ha obert a impulsar la promoció en determinats mercats turístics, però també ha deixat clar que allò que no es farà serà fer-ne "de manera universal i general".

"Analitzarem bé, doncs, quin és el motiu que ha comportat que hagin baixat o no les pernoctacions, i quina és l'afectació que també hi ha tingut el mal temps", ha precisat Madrenas. L'alcaldessa, però, també ha instat els hostalers a revisar quina és la promoció que ells mateixos, des del sector, han fet del Temps de Flors. "Entenc que ells també en deuen haver fet per atraure clients als seus negocis, i potser han introduït canvis que no han estat prou adequats; per això, ho estudiarem conjuntament", ha conclòs.