Diversos estudis fets pels principals fabricants de pneumàtics afirmen que el 75% dels conductors espanyols desconeix l'existència dels pneumàtics d'hivern, així com la seva eficàcia i els avantatges que proporciona aquest tipus de compost específic per a climatologia adversa.

La majoria de conductors pensa que l´ús de pneumàtics d'hivern es limita a la circulació per carreteres nevades, i en realitat aquest tipus de cobertes és recomanable a partir d'una temperatura inferior als 7º C. Per sota d'aquesta xifra les gomes s'endureixen i l'adherència dels pneumàtics estàndard perd eficàcia: s´arrapen menys i la distància de frenada és superior; pot multiplicar-se fins per vuit depenent de l'estat del ferm.

És cert que a Espanya aquesta circumstància es perllonga cada any només pocs mesos quan en altres països la cruesa de la climatològica pot durar fins a sis. Amb tot, també sobre aigua ofereixen bones prestacions, i per tant és recomanable muntar pneumàtics d'hivern des de la tardor fins al començament de la primavera per l'augment de la seguretat, per la millora de les prestacions i per la tranquil·litat del conductor. I més encara si el conductor és aficionat als esports d´hivern.

Gràcies al seu compost de goma més flexible i al seu dibuix més retallat, els pneumàtics d'hivern milloren la tracció i redueixen la distància de frenada del vehicle en superfícies lliscants mentre que els pneumàtics tradicionals perden una gran part de la seva capacitat d´adherència per l'enduriment de la goma a causa del fred. El seu ús permet afrontar totes les condicions hivernals (neu, gel, pluja o temps sec i fred) i és una alternativa real, més pràctica i eficaç, que l'ús de les cadenes, com a element obligatori en neu segons l'article 292 del Codi de Circulació.

A més, les cobertes d'hivern, també anomenades de contacte, ofereixen tan poca resistència al rodolament com les d'estiu. Això és pel material emprat, el seu pes inferior i el disseny de dibuix. Aquestes mesures estructurals en redueixen la deformació durant la circulació i disminueixen la resistència al rodolament. Per tant, ajornar el canvi de pneumàtics no suposa un estalvi i tornar a les cobertes normals abans d'hora, tampoc, perquè el consum de combustible és superior a l'hivern que a l'estiu bàsicament per la temperatura que necessita el motor.

Eficaços, segurs i duradors

Els pneumàtics d'hivern actuals, gràcies al dibuix de la banda de rodament, permeten circular adequadament sobre carreteres amb neu compactada pel pas de vehicles o amb gel. L'enorme capacitat d'adherència es deu a l'elevat nombre de laminetes en forma d'incisions en angle que té el pneumàtic. A la vegada, l'espai entre els perfils dels blocs és prou gran per dispersar l'aigua amb rapidesa en circular sota la pluja, però no prou ample per perdre flexibilitat. Amb tot això, el guany en seguretat és incontestable. Com que té un compost de goma específica que funciona millor en fred, hi ha més adherència disponible a baixes temperatures.

La superior capacitat d'evacuació d'aigua els fa més resistents a l´hidroplanatge i, si parlem de distàncies de frenada, les xifres són sorprenents. En una frenada a 100 km/h sobre terra mullat s'emprarien quatre metres menys i si la prova és una aturada sobre neu a 50 km/h la distància es redueix a la meitat. Un altre avantatge important d'aquests pneumàtics, que no se sol recordar, és que aquestes cobertes ens inhibeixen de l'obligació de muntar les cadenes quan la situació ho requereixi, i eviten el risc d'instal·lar-les erròniament i d'aturar-se en un costat de la carretera a muntar-les. Això sense comptar la incomoditat i complexitat del procés i els possibles danys sobre el pneumàtic o el cotxe pel seu ús.

El que cal saber sobre els pneumàtics M+S

En vehicles equipats amb pneumàtics marcats M+S (pneumàtics d'hivern) es pot utilitzar un codi de velocitat inferior al definit pel fabricant (mai inferior a Q: 160 km/h). Cal posar una etiqueta com a recordatori del límit de velocitat en un lloc visible de l'interior del vehicle i no sobrepassar-lo. A Espanya la utilització dels pneumàtics de contacte està subjecta al Reglament general de vehicles basat en el Reial decret 2822/1998 de 23 de desembre i diu: «Quan sigui obligatori o recomanat l'ús de cadenes o altres dispositius antilliscants autoritzats s'hauran de posar sobre, almenys en l'eix de les rodes motrius, i aquestes cadenes o dispositius antilliscants poden utilitzar pneumàtics especials.

S'entén com a pneumàtics especials: els pneumàtics amb claus per al gel, aquests seran de cantells arrodonits i no sobresortiran de la superfície de la goma més de dos mm. Els pneumàtics d'hivern (també anomenats pneumàtics de contacte) marcats amb la inscripció M + S, Ms o M & S (mud and snow = fang i neu)». L'article 292 del Codi de la Circulació estableix que els agents de l'autoritat encarregats de la vigilància del trànsit podran ordenar la immobilització immediata dels vehicles que circulin desproveïts de cadenes o pneumàtics especials en els casos i llocs en què sigui obligatori el seu ús.

Les marques més importants recomanen cobertes d´hivern

Els principals fabricants de pneumàtics tenen gammes i productes específics per a l'hivern que garanteixen la seguretat i l'eficàcia en la conducció gràcies a models específicament dissenyats per a cada circumstància i vehicle. Michelin, per exemple, confia en la seva gamma Alpin, amb l´Alpin A3, Primacy Alpin PA3 i Pilot Alpin PA3 per a turismes, i el Latitude Alpin i Latitude Alpin HP per a 4x4.

Pirelli, per la seva banda, té els Winter Sotozzero I i II i el Winter Snowcontrol II com a productes de referència per proporcionar la millor adherència en superfícies fredes i relliscoses, i mantenen un bon comportament dinàmic, baixa remor, alt confort de rodolament i bones propietats de desgast.

Goodyear disposa de la nova generació UltraGrip Performance 2, dissenyats per a cotxes d'altes prestacions, amb un comportament excel.lent en pendents i gran estabilitat en gel i neu.

Dunlop proposa l´SP Winter Sport 3D, un pneumàtic d'ultra-altes prestacions per a cotxes que busquen un alt rendiment. Amb un adherència millorada, està pensat per a entusiastes de la conducció que desitgen les millors prestacions per al seu vehicle.

Continental, una altra de les grans multinacionals del sector, aposta per la gamma ContiWinterContact, amb el TS 800 per a utilitaris, el TS 830 per a compactes, el TS 810 per a berlines mitjanes, el TS 830 per a grans berlines i el TS 810 Sport per a esportius. El ContiCrossContact Winter i el Conti4x4WinterContact estan reservats per als 4x4.