Abans d´anar a la neu

Revisi la pressió dels pneumàtics. Asseguri´s que la pressió de les rodes és la marcada pel fabricant.

Comprovi que les cobertes estan en bon estat.

Comprovi que les cadenes per a neu s´adeqüen a la mida de la roda del vehicle.

Revisi l´estat de la bateria, ja que en aquests viatges s´usen més aparells que no pas habitualment, com per exemple la calefacció, el vidre tèrmic, l´eixugaparabrises, els llums de boira, etc.

Comprovi que l´aigua del motor (circuit tancat) té un grau d´anticongelant suficient.

Controli que el dipòsit de l´eixugaparabrises és ple d´aigua especial, amb sabó i producte anticongelant. Tenir ple el dipòsit de l´eixugaparabrises és fonamental i necessari, abans d´iniciar un desplaçament per carretera. És habitual l´impacte d´insectes al vidre del davant del vehicle durant la marxa a la velocitat legal a l´autopista, amb la qual cosa pot ser molt útil disposar d´aigua barrejada amb sabó amb una quantitat suficient per netejar el vidre en cas d´emergència.

Revisi que les gomes de l´eixugaparabrises estan en bon estat.

Revisi el bon funcionament de tots els llums del vehicle. Fins i tot els de boira.

Comprovi que porta tots els equipaments legals: armilla reflectora, bombetes de recanvi, triangles d´avaria.

Per a una revisió completa del vehicle, pot comprovar el nivell de diferents líquids del vehicle; o bé ho pot deixar a les mans d'un professional. Al manual del vehicle hi trobarà l´accés als diferents dipòsits, que varien d´ubicació depenent de la marca i del model del cotxe.

Nivell d´oli

L´oli garanteix que el lubricant del motor del vehicle funcioni correctament. Circular sense prou oli pot espatllar el motor. Si s´espatlla per aquest motiu, caldrà canviar-lo immedia-tament (una operació de cost econòmic elevat). El nivell de l´oli es comprova mitjançant una vareta que es troba al motor, generalment d´un color viu. La comprovació s´ha de fer amb el motor fred, si no, el resultat pot ser dubtós. Si quan s´extreu la vareta el nivell d´oli no arriba al mínim, s´hauria de canviar i omplir al màxim, però sense que vessi, ja que produiria un excés de pressió que podria provocar una fuita d´oli. Recorda que el filtre d´oli i l´oli del vehicle s´han de substituir quan ho recomani el fabricant i dependrà del tipus de vehicle i sobretot del tipus d´oli que usem (els sintètics fan més quilòmetres que no pas els minerals; se solen substituir cada 20.000 quilòmetres).

Líquid de frens

El nivell del líquid de frens ha de ser sempre estable. Si s´hi observa una baixada de nivell, cal arreglar tant els frens com el circuit intern. El líquid de frens s´ha de substituir cada dos anys, ja que va perdent les seves qualitats, una de les quals pot ser un punt d´ebullició massa alt. Si el nivell de líquid és baix pot ser a causa d'una fuita de líquid, que un professional pot localitzar i reparar, o bé, també pot ser conseqüència d'un desgast de pastilles, ja que el volum del material consumit és ocupat pel líquid al circuit hidràulic, el qual adquireix un volum més gran.

Líquid de la bateria

Les bateries convencionals funcionen amb un líquid (electròlit) per tal de poder fer la reacció química necessària que produeix energia. El líquid reposa només amb aigua destil·lada, ja que amb la recàrrega s´evapora i augmenta la concentració d´àcid. Actualment la majoria de les bateries convencionals ja no tenen accés als taps, són les ano-menades «lliures de man-teniment», per tant, si el regulador de recàrrega del vehicle funciona correctament ja no fa falta revisar-ne el nivell periòdicament. Les bateries d´última generació substitueixen el líquid tradicional per una pasta homogènia (bateries de gel) i no necessiten cap tipus de manteniment.