El manteniment és el secret del bon estat i la longevitat d´un automòbil. I, sens dubte, la cura per la lubricació del nostre vehicle és molt important. Segurament us pregunteu quin lubricant s´hauria d´escollir entre tots el que hi ha, o quin és el que garanteix un millor servei. Abans de respondre aquestes preguntes, cal tenir en compte alguns aspectes importants sobre els lubricants.

Actualment, hi ha dos tipus de lubricants: els minerals i els sintètics. Els minerals són derivats del petroli, mentre que els sintètics tenen una base mineral, i la resta s´elabora a partir dels processos químics. Els sintètics són els més adequats per als vehicles més moderns.

Els lubricants sintètics duren molt més (permeten fer menys canvis) i ofereixen millors prestacions en la protecció contra el desgast, fet que evita possibles problemes mecànics.

Avui, els lubricants recomanats són els multigrau, és a dir, els que són aptes per a totes les estacions de l´any. Els multigrau tenen una marca de dues xifres segons la seva adequació a cada una de les zones climàtiques on s´utilitzen: la primera, seguida de la lletra W (winter o hivern), per a les temperatures més baixes, i la segona per a les més càlides; la qualitat de l´oli està representada per l´especificació API.

Funcions i manteniment

Lubricar el motor ajuda a allargar-ne la vida i millorar-ne el funcionament. Per això és fonamental utilitzar olis de qualitat. Al mercat hi ha molts olis homologats. A l´hora de triar l´oli del cotxe, pareu-hi molta atenció i seguiu les recomanacions del fabricant.

Les funcions d´un bon lubricant són:

-Limitar el desgast de les peces en moviment del motor, mantenir-se estable a qualsevol temperatura, reduir la fricció i evitar l´excés de fricció a les superfícies en contacte (gripatge).

-Refrigerar les parts baixes del motor per mitjà del desplaçament de la calor cap a àrees de refredament.

- Transportar els residus (llimalles) contaminants cap l´àrea de filtració i mantenir el mecanisme ben net, per evitar un desgast del motor.

-Actuar com a segellador, tancant els forats per on podrien escapar-se els gasos.

-S´ha de canviar l´oli cada 5.000 km o en els terminis recomanats pel fabricant. A cada canvi d´oli, cal demanar també que se substitueixi el filtre.

El motor està ben lubrificat si:

- Utilitzeu un lubricant de qualitat recomanat pel fabricant del vehicle.

- Reviseu el nivell d´oli periòdicament cada 1.000 o 2.000 km, verifiqueu visualment que no hi hagi pèrdues importants i procureu efectuar el manteniment recomanat al manual del vehicle.