Als últims llançaments de Nissan ens parlen d´una marca atrevida, que gosa posar en el mercat automòbils diferents, amb un llenguatge de disseny propi i amb un plantejament que busca un perfil de client molt concret. El personalíssim Cube, el nou Micra i també el Juke formen part d´aquell reduït grup d´automòbils que aconsegueixen captar l´atenció dels vianants i dels altres automobilistes.

En el cas del protagonista de la prova del Suplement del Motor de Regió7, podem parlar directament d´un vehicle d´avantguarda. A primer cop d´ull, el Juke ens pot enganyar una miqueta, perquè sembla un tot camí o fins i tot un 4x4, però en realitat és una altra cosa. Els seus competidors naturals són els vehicles del segment B –antigament anomenats utilitaris, però que s´han convertit en polivalents perquè tots han crescut de talla–.

El Juke sembla creat expressament per alimentar l´ego d´aquells conductors que no en tenen prou amb un model convencional i es volen posar al volant d´un cotxe de disseny. Fins i tot n´hi haurà que hi veuran certes semblances amb els Infiniti (la divisió de superluxe de Nissan), especialment a la part del darrere, i també hi trobem detalls d´estil com les manetes de les portes del darrere camuflades, cosa que li dóna una certa aparença de cupè.

El nou Mini Countryman (la versió tot camí del Mini) i el Juke sembla que seran els dos models que mantindran un duel més personal per apoderar-se d´aquesta part del pastís de mercat.

Creativitat interior

Amb una mica més de quatre metres de llargada (4,14), i tot i ser més alt, el Nissan Juke ofereix menys espai a les places del darrere i al maleter que la majoria dels seus teòrics rivals. Al portaequipatge hi trobem un doble fons on es poden amagar objectes petits, però la realitat és que admet només 207 litres de volum de càrrega). Només és possible tenir més capacitat abatent els seients del darrere, cas en què queda una superfície de completament plana.

D´espai no en sobra pas, a dins del Juke: les places del darrere només són folgades si parlem de nens. Un adult d´estatura mitjana hi cap, però tindrà els genolls molt a prop del respatller del seient del davant. En canvi, les places del davant sí que permeten acomodar-s´hi sense estretors.

El que sí que trobarem per qualsevol racó de l´habitacle d´aquest Nissan és molta creativitat. Nissan afirma que, a l´hora de dissenyar la consola central que hi ha entre els dos seients, els estilistes de la marca s´han inspirat en les formes del dipòsit de gasolina d´una moto. I és cert que la peça en qüestió (una carcassa de plàstic) té unes formes bombades i arrodonides, a part de diferents compartiments on es poden deixar petits objectes. El Juke s´ofereix tant amb roda de recanvi d´emergència com amb kit de reparació de punxades.

Un turbodièsel amb gran resposta en baixos

En aquesta ocasió hem tingut l´oportunitat de sotmetre a anàlisi la versió turbodièsel del Juke, impulsada per un tetracilíndric 1.5 dCi de 110 cavalls que, la veritat, encaixa perfectament en el plantejament del vehicle. El propulsor destaca per l´extraordinària resposta que ofereix a règims baixos, ja que respira (i empeny) a ple pulmó pràcticament des del moment en què embraguem. Aquesta gran elasticitat permet que en les sortides dels semàfors el Juke sigui especialment àgil.

El fet de ser un motor de poc cubicatge ajuda a mantenir les mitjanes de consum dins unes xifres molt raonables. El canvi és manual de sis marxes, i permet aprofitar molt bé tota la potència disponible. Més que molts cavalls, el Juke té una mecànica eficient que permet treure´n el màxim rendiment. Gràcies al comandament D-Mode (situat just a sobre de la pantalla central de la consola) es pot modificar la resposta del propulsor varia en funció del tipus de conducció que vulguem fer: econòmica, normal o esportiva.

El Juke comparteix una mateixa pantalla per als comandaments del climatitzador i del sistema de control dinàmic -quan pitges els botons Climate o D-Mode canvia la decoració de la pantalla i la utilitat dels botons-: el comandament D-Mode permet regular, a part de la resposta de l´accelerador (com ja hem dit), la duresa de la direcció i la despesa energètica del climatitzador.

Estable, àgil i segur

Pel que fa al comportament, hem de dir que el Juke és una joguina. La facilitat de conducció és un dels grans arguments d´aquest cotxe, que es mou amb la mateixa agilitat enmig del trànsit urbà que per carretera. La carrosseria no balanceja en el pas pels revolts, i els amortidors, ferms, fan que el cotxe giri amb agilitat.

L´esquema de suspensió és diferent segons el tipus de transmissió: en les versions 4x2 la suspensió del davant és independent, tipus McPherson, i al darrere s´hi munta una barra de torsió, mentre que els models dotats de transmissió integral incorporen una suspensió posterior multibraç com la del Qashqai.