En aquesta situació, la solució d´urgència més clàssica consisteix a empènyer el vehicle al mateix temps que posem la segona marxa. Tanmateix, si el nostre automòbil és d´última generació i, per tant, incorpora catalitzador, hauríem d´evitar aquest tipus de maniobra. Altrament, l´escalfor que genera el vehicle en marxa podria deformar l´estructura interna del catalitzador.

Quan empenyem el cotxe i aquest no s´engega a la primera, és molt possible que una certa quantitat de gasolina passi pel motor sense cremar-se (el combustible queda retingut al catalitzador). Fins aquí, no hi ha cap problema. Les complicacions sorgeixen quan el propulsor es posa en marxa. En aquest instant, el combustible emmagatzemat es vaporitza dins el catalitzador i explota de sobte, cosa que en fa elevar la temperatura per sobre dels 1.000º C. Aquesta temperatura és massa elevada: la majoria dels catalitzadors, perquè funcionin correctament, mai no poden superar els 700º C.

La conseqüència d´aquest excés de temperatura tan exagerat és la deformació o, fins i tot, la destrucció en pocs segons d´aquest element anticontaminant tan important.

Què cal fer si quedem sense cotxe per culpa d´una bateria que tot just hem carregat? Òbviament, l´hem de substituir per una altra que estigui en bon estat. Com a alternativa d´emergència, també podem tractar de connectar unes pinces a la bateria d´algun voluntari; en aquest cas, recorda connectar la polaritat correctament.

Tot i que aquesta solució d´emergència és ideal per solucionar un contratemps puntual, el més recomanable és que portem el cotxe al taller el més aviat possible. Així, evitarem nous contratemps.

Canviar la bateria

Si una bateria està trencada o esquerdada, si té els borns consumits, o bé està esgotada de manera excessiva, cal que la substituexis seguint aquests passos:

Desconnecta tots els elements del vehicle que tinguin consum elèctric.

A molts vehicles d´injecció electrònica és imprescindible, abans de desconnectar els borns de la bateria, fer una presa de corrent, ja que, si no, es perdrà la programació de la memòria de la centraleta i no es podrà tornar a engegar. Pots fer-ho amb una bateria de gel o la d´una motocicleta, un cable vermell i un altre de negre i un connector mascle d´encenedor.

És fonamental respectar la polaritat de la bateria amb el connector, perquè si la invertim podem fer malbé elements electrònics, com la placa rectificadora de l´alternador o la centraleta d´injecció. Un cop fet això, posa el contacte, per si l´engegada només actua després de posar-lo.

Desconnecta el terminal negatiu amb cura de no deteriorar-lo.

Llavors pots desconnectar el terminal positiu. Segueix sempre aquest ordre, perquè, en cas que hi hagi vapor d´electròlit de la bateria a l´exterior, podria produir-se una deflagració. A més a més, cal que vigilis que els terminals de la bateria no toquin, un cop desconnectats, cap part metàl·lica del vehicle: cobreix-los amb material aïllant.

Afluixa el sistema de fixació de la bateria i treu-la del suport.

amb cura de no deteriorar-lo.

Quan col·loquis la bateria nova, fes-ho amb fermesa, però sense donar-hi cap cop, perquè podria ser que es trenqués la capsa exterior de plàstic.

Neteja els terminals amb cura. Primer, amb aigua, per treure´n el rovell, i després passa-hi un raspall d'acer. La zona de contacte amb el born de la bateria ha de quedar totalment neta. Si els terminals s´han deteriorat, has de substituir-los.

Introdueix completament els terminals als borns de la bateria. Quan els collis, comprova que estiguin fixats fermament.

Tot seguit, aplica una capa fina de vaselina al voltant del terminal per evitar que es rovelli. A les botigues de recanvis hi trobaràs productes en aerosol que fan la mateixa funció i no acumulen brutícia, tot i que són una mica cars.

Finalment, comprova que la nova bateria funciona bé i que està carregada tot engegant el vehicle.