Salvant les distàncies, perquè el moment actual no té res a veure amb l´època en què Ford va aterrar a Almussafes (a meitat dels anys setanta), el B-MAX sí que representa una alenada d´aire fresc semblant a la que va portar el Fiesta quan es va erigir en l´alternativa als fins aleshores intocables Seat 127 i R-5. I és que aportar algun element original i innovador és, avui dia, un repte gairebé impossible, que el protagonista de les nostres pàgines setmanals de prova ha sigut capaç de superar amb bona nota.

El nou monovolum compacte de Ford (fa una mica més de quatre metres de llargada) no destaca per ser ni el més espaiós ni el més modulable interiorment de la seva categoria, però, en canvi, sí que sembla el més idoni si el que hem de fer és transportar nens en els seients del darrere. L´absència de pilar central (la columna vertical que hi ha entre les portes del davant i les del darrere) fa que el B-MAX ens obri de bat a bat l´accés a l´habitacle.

Un espai de qualitat

De les marques generalistes, Ford és una de les que tracten amb més delicadesa els acabats interiors dels seus vehicles. El B-MAX s´inscriu en aquesta línia de bona qualitat, aspecte que es percep tan bon punt s´hi accedeix. El disseny del quadre és molt modern. La posició de conducció és bastant més elevada que en el Fiesta, i resulta especialment còmoda perquè les cames queden en una posició molt relaxada. Un punt destacable és la llargada de la palanca del canvi de marxes, que està situada molt a prop del volant.

L´esmentada absència de pilar central aporta avantatges clars, especialment si es tenen nens petits que calgui transportar amb cadireta, ja que és molt fàcil ficar-la a l´habitacle. El sistema de portes corredisses permet pujar o baixar del cotxe encara que estigui aparcat en un lloc estret.

L´amplada interior queda penalitzada pel gruix de les portes lliscants. Recordem que el Ford B-MAX està fet sobre la plataforma del Fiesta, i per aquest motiu el monovolum és clarament més estret per dins. Tampoc és gaire gran l´espai del maleter: amb 318 litres, només té un 8% més de capacitat de càrrega que el Fiesta.

Els respatllers de la segona fila de seients es poden abatre, en una proporció 40/60, per incrementar la capacitat de càrrega. Una vegada abatuts queda un fons pla amb el pis del maleter. Si s´abat el respatller del seient de l´acompanyant davanter, hi ha espai per transportar objectes de fins a 2,35 metres de longitud.

Ecoboost: motor miraculós

El propulsor Ecoboost és un tricilíndric de gasolina de 999 cm3 de cubicatge i 100 cavalls de potència (té una variant de 120 CV). Gràcies a la incorporació de la injecció directa i, sobretot, de la sobrealimentació amb turbocompressor, ofereix un rendiment espectacular. També se n´ha de destacar l´elevada silenciositat de funcionament. El cas és que empeny amb molta força des de règims molt baixos, a imatge i semblança d´un turbodièsel, i que, mantenint-lo a la zona mitjana de revolucions i sense accelerar bruscament, aconsegueix unes xifres de consum acceptables.

A la carretera, el B-MAX té una estabilitat impecable. La suspensió és ferma i impedeix cap mena de balanceig de la carrosseria, fins al punt que el B-MAX es comporta igual que un turisme. La direcció, amb assistència elèctrica, també té un tacte excel·lent. No és tova ni dura, i en tot moment el conductor té la sensació de notar el que està passant entre les rodes i l´asfalt. El gruix i la pell del volant també hi contribueixen.