Es lectors habituals del Suplement del Motor d'aquest diari ja coneixen la terna d´utilitaris urbanites del Grup Volkswagen (formada per l´Skoda Citigo, el Seat Mii i el Volkswagen Up!), dels quals els hem ofert puntualment les corresponents proves, però les diferents combinacions de motors, caixes de canvi i carrosseries fan que avui el VW Up! torni a aquest espai, ja que hem tingut la possibilitat de conduir-ne la versió automàtica. Un cotxe a priori molt interessant, ja que se´ns presenta amb l´argument afegit d´un canvi de marxes automàtic. Estructuralment, aquesta caixa de canvi és com una de manual, però no hi ha pedal d´embragatge i són uns motorets elèctrics els que fan la funció d´accionar-lo i passen d´una marxa a l´altra. El que passa és que, acostumats a l´impecable funcionament del canvi DSG en altres models de la marca automàtics, la caixa de l´Up! ASG, com explicarem més avall, no resulta tan satisfactori.

El que sí que ens ha convençut, i molt, del Volkswagen Up! és l´acabat interior. Diguem que el model alemany costa uns quants diners més que les altres alternatives urbanes del mateix Grup Volkswagen, però que aquest sobrepreu s´ha intentat compensar amb un acabat que, per una vegada, abandona la tan típica sobrietat de Volkswagen i ens ofereix un interior suggeridor amb una bonica combinació cromàtica. Així, el tauler té un plafó del mateix color de la carrosseria (blanc en aquest cas) que aporta un toc d´alegria a l´habitacle. També la porta del maleter, tota de vidre i de color negre, es converteix en l´element estètic clarament diferenciador de l´Up! Al capdavall, a l´hora de triar un cotxe la imatge acaba pesant més que altres arguments més objectivables.

El plantejament general d´aquest vehicle encaixa al cent per cent amb les necessitats de mobilitat de la major part de les persones que viuen en àrees urbanes. L´Up! és com una joguina, per la gran manejabilitat i facilitat de conducció que ofereix, i el fet de ser tan curt fa que sigui facilíssim aparcar-lo. I la gran sorpresa és la solvència que mostra quan surt dels hàbitats urbans, ja que per carretera és capaç de moure´s amb agilitat i de mantenir unes bones velocitats de creuer gastant poca gasolina. Dit d´una altra manera, una bona eina per als desplaçaments per anar a la feina. I això que estem parlant d´una versió impulsada per un motor de gasolina (75 CV).

Interior petit però habitable

L´aprofitament del poc espai interior disponible (estem parlant d´un automòbil que fa tan sols tres metres i mig de llargada) representa el gran repte per als dissenyadors d´un cotxe com l´Up! I a fe de Déu que se n´han sortit bé! La principal sorpresa que es té en accedir a bord d´aquest minúscul Volkswagen la proporciona descobrir que les places del davant ofereixen un espai realment molt folgat per les cotes exteriors de la carrosseria i una zona del darrere en què persones adultes poden viatjar amb una certa comoditat. L´explicació de tot plegat la trobem en la situació del tren del darrere, muntat a la punta de la carrosseria, de manera que la distància entre eixos, i de retruc l´habitabilitat, és generosa.

Còmode, però lent

La caixa de canvi automàtica DSG és considerada, si no la millor, una de les més efectives que hi ha en el mercat. Precisament perquè tenim aquesta referència sempre que parlem de Volkswagen, ens esperàvem un canvi de marxes més àgil en l´Up! El funcionament de la caixa ASG (que té modalitat automàtica i modalitat manual seqüencial, encara que no disposa de programa de conducció esportiva perquè, simplement, ni la potència del motor ni el plantejament del vehicle ho permeten) és lent: en el pas de marxa a marxa hi ha un lapse de temps excessiu, que fa que el cotxe perdi inèrcia.