Qualsevol furgoneta Volkswagen, de qualsevol època, és benvinguda al càmping La Ballena Alegre, al costat de la localitat costanera de Sant Pere Pescador, durant la gran concentració FurgoVolkswagen, celebrada entre el 30 de maig i el 2 de juny, coincidint amb el campionat del Món de Windsurf.

Panxo Pi és el culpable de tot. Com a bon surfista, és un apassionat de les furgonetes Volkswagen. I igual que els seus col·legues d'afició sempre ha viscut pendent de les onades, del vent i de les condicions idònies per practicar el seu esport favorit, amb la furgo, mitjà de transport i habitatge portàtil, sempre disposada.

No obstant això, la T2 Califòrnia d'en Panxo era una joia (així ho va fer saber algun entès, espantat en veure que els nens s'asseien amb els seus banyadors mullats en la tapisseria original) i la va acabar venent quan es va adonar que no podia seguir sotmetent-la a aquest ús sense devaluar-la seriosament. "Ara li gorronejo la seva al meu fill. És una T4, que no té tant encant ni et fa sentir tan orgullós però li pots donar molta més canya".

Després de deu anys preparant reunions i competicions de windsurf a la Costa Brava, amb el càmping La Ballena Alegre de Sant Pere Pescador com a caserna general, finalment va rebre la concessió d'una prova per al Campionat del Món de Windsurf professional. Curiosament, les furgonetes VW (entre elles la seva Califòrnia) van començar a convertir-se en part integrant de cada reunió.

"Al principi érem quatre furgonetes, a l'any següent, divuit... Va ser llavors quan vam decidir presentar-lo a Volkswagen. Van entendre perfectament la filosofia i, amb la seva experiència, el seu màrqueting, les seves iniciatives, van crear una concentració que va anar creixent fins al que veieu aquest any, en el que tenim per sobre de sis-centes furgos."

Per VW ja s'ha convertit en un esdeveniment imprescindible. Efectivament, en la seva onzena edició, la Concentració FurgoVolkswagen ha reunit un total de 642 furgonetes (més de 3.000 persones ) per viure un cap de setmana boig ple d'activitats per a grans i petits, amb barbacoes, concursos, màgia, música i desfilades. Un immens museu viu en el qual no falten enginyoses i divertides posades en escena i en el qual precioses furgonetes clàssiques es barregen amb exemplars de generacions més modernes: T3, T4 i T5.

Volkswagen aprofitava l'ocasió per presentar el seu servei de restauració Oltimer Center i exposar el model més recent de la seva divisió Vehicles Comercials: El T5 Multivan Outdoor Edition compta amb tracció total i està disponible amb canvi manual o DSG de 7 velocitats i dues motoritzacions, de 114 i 140 CV.

Furgonetes carregades ... d'història

La furgoneta Volkswagen, o 'Tipus 2' va néixer el 1950. Com el 'Tipus 1', l'utilitari escarabat, del qual derivava, la popular furgoneta estava animada per un motor de quatre cilindres oposats, tipus boxer, refrigerat per aire i situat en la part posterior, per darrere de l'eix. Pel seu disseny simpàtic, la seva concepció simple, robusta, versàtil, i pel seu preu assequible, va ser especialment ben acollida per famílies nombroses. Amb excel·lent penetració en el mercat americà, l'entranyable furgoneta va prolongar la seva vida al mercat de segona mà convertint-se en el mitjà de transport favorit, gairebé el vehicle oficial, de surfistes i joves del moviment hippy.

La primera generació, coneguda com T1, va perviure fins a 1967, sent substituïda per una evolucionada T2 que creixia en grandària i incorporava un parabrisa d'una peça, si bé conservava la tradicional configuració de motor posterior. La fabricació d'aquesta segona versió es va realitzar a Alemanya fins a 1979, però va continuar a Mèxic fins a 1994 i, pràcticament fins ara, al Brasil, interrompuda la seva producció per l'enduriment de les homologacions en matèria de seguretat i emissions. A finals de 2013 sortia una última sèrie especial de 1.200 unitats anomenada T2 Kombi 'Last Edition'. L'edició final es distingeix pels seus trets clàssics. com la pintura bicolor i tapisseria a joc, pneumàtics estrets amb banda blanca, cortinetes als vidres... i va propulsada per un modern quatre cilindres en línia refrigerat per aigua, capaç de funcionar amb gasolina (78 CV) o etanol (82 CV) indistintament.

Aquesta última unitat de la sèrie -al llarg de la història s'han construït més d'un milió i mig de T2 - es destinarà a l'Exposició Oldtimer de Volkswagen Vehicles Comercials a Hannover però abans farà una gira per Europa la primera parada de la qual ha estat, precisament, la trobada a Sant Pere Pescador.