Un estudi del RACC determina que durant el 2013 es van avariar a les comarques gironines un total de 108.563 vehicles. Això suposa que cada dia necessiten assistència 295 vehicles i, per tant, cada hora hi ha dotze conductors que demanen ajuda a la seva asseguradora. El motiu principal per demanar assistència és per problemes relacionar amb el sistema elèctric general (una de cada tres vegades per problemes amb la bateria) i també per avaries de rodes, direcció, suspensió i frens. En els darrers quatre anys hi ha hagut una disminució de les atencions que fa el RACC, una situació que ve produïda perquè a causa de la crisi hi ha menys mobilitat a les carreteres catalanes

El RACC ha fet un estudi per analitzar el volum d'assistències mecàniques i avaries al parc automobilístic català. L'estudi determina que a Catalunya es van fer al llarg del 2013 1.075.502 assistències. La dada s'aconsegueix a partir d'una estimació dels serveis fets per les principals companyies d'assistències en carretera.

Després de Barcelona (amb 831.201 assistències), Girona és la segona demarcació on s'avarien més vehicles. Durant el 2013 es van fer 108.563 assistències, el que significa que s'avarien 295 vehicles al dia. O el que és el mateix: dotze avaries cada hora. La majoria de les assistències es van fer a zona urbana (81,2%), seguides de les vies ràpides (12,7%) i, en darrer lloc, a les zones interurbanes (5,9%).

Si analitzem el conjunt de Catalunya, cada dia de mitjana hi ha gairebé 3.000 conductors que necessiten un servei d'assistència mecànica, el que suposa que 123 vehicles són atesos cada hora a les carreteres del país.

Avaries més freqüents

Segons les dades de les assistències que va fer el RACC durant el 2013, el motiu més freqüent d'avaria a les carreteres catalanes és algun problema amb el sistema elèctric general (46% dels casos). En concret, un 30% de les avarien en aquest capítol es deuen a alguna incidència amb la bateria, ja sigui perquè s'ha descarregat (en un 22% dels casos per descuit dels conductors) o perquè és defectuosa.

Tot seguit es troben avaries relacionades amb rodes, direcció, suspensió i frens (15,5%), amb el motor (9,9%), amb el sistema d'injecció i combustible (7%), entre d'altres. A la demarcació de Girona els percentatges es mantenen molt similars.

L'estudi també recull que el 59,2% de les assistències que es van fer a Catalunya van ser a turismes, seguits de tot terrenys (19,1%) i de monovolums (11,8%). En general, les motocicletes suposen només el 2,9% dels casos, menys a Barcelona que el parc de motos és molt gran i un 13% de les assistències van ser per a aquest tipus de vehicles.

Més avaries dels vehicles antics

Segons ha explicat el director d'assistència del RACC, Daniel Cornudella, hi ha dos factors que influeixen en el nombre d'avaries i assistències. Per una banda, no fer un bon manteniment del vehicle i, lligat a això, l'antiguitat del mateix. Segons dades del Servei Català del Trànsit, el 50% els vehicles de Catalunya tenen una antiguitat que supera els 10 anys.

A més, des del 2008 el nombre de vehicles accidentats amb una antiguitat de 8 o més anys ha augmentat i el 2012 van representar el 45,77% del conjunt de vehicles accidentat. Cornudella ha assegurat que els vehicles de més antiguitat són els que requereixen de més assistències. De fet, el 64,9% de les assistències prestades a Catalunya són de vehicles que tenen més de 8 anys.

Menys avaries amb la crisi

El RACC va fer un estudi similar fa uns anys i, segons explica Cornudella, des de llavors han notat que el nombre d'assistències s'ha anat reduint de mitjana entre un 3% i un 5% cada any. El motiu és que amb la crisi s'ha reduït la mobilitat i, per tant, hi ha menys cotxes a les carreteres. Per contra, aquest descens s'ha moderat per un altre factor: amb la crisi els conductors fan menys manteniment dels vehicles.

Segons ha explicat Cornudella, aquesta tendència s'està redreçant aquests primers mesos del 2014 i estan començant a notar que el nombre d'assistències no cau. Això suposa, segons el director d'assistència de la companyia, que s'ha recuperat la mobilitat.