Per bé que se´ns presenta com un cotxe polivalent, capaç d´allunyar-se de l´asfalt i d´endinsar-se per pistes forestals, la impol·luta estampa de l´Audi A4 Allroad fa que arribi a saber greu haver d´enfangar-lo i comprometre´l en terrenys complicats. El cas és, però, que els enginyers d´Audi hi han introduït modificacions substancials per fer-lo més eficaç en conducció off-road. La més important, augmentar sis centímetres l´alçada de la carrosseria respecte a terra. Però si alguna cosa ha guanyat l´Allroad respecte a la generació anterior és elegància. El morro d´aquest A4 tot camí, inspirat en el del seu germà gran A6, és, simplement, enlluernador, i ens trasllada més a les portes d´un gran hotel o d´un teatre que no pas al mig d´un camí per anar a buscar bolets o a fer una excursió a muntanya. I és que, pel que fa a la imatge, els dissenyadors de la marca d´Ingolstadt són uns veritables mestres. Audi ha desenvolupat l´A4 Allroad partint de la plataforma de l´A4 familiar, del qual conserva l´estructura, però és una mica més ample i més llarg per les proteccions que s´hi han afegit per protegir la carrosseria. A part dels avantatges que proporciona conduint per superfícies amb poca adherència o directament per camins de bosc, la tracció integral permanent Quattro dota l´Allroad d´un elevat grau de seguretat activa, tot i que hem de dir que aquesta versió és menys prestacional que les equivalents de tracció davantera, perquè el ròssec mecànic del sistema de transmissió total s´endú una part de la potència, cosa que també es nota en les mitjanes de consum.

Una saleta d´estar rodant

La sensació d´aïllament respecte de l´espai exterior és el primer que es nota en tancar les portes de l´A4 Allroad. També percebrem de seguida, a través de l´excel·lent tacte dels materials de revestiment i del complet sistema d´il·luminació de l´habitacle, que som a bord d´un vehicle que mima tots els ocupants, començant pel conductor. Tot plegat ho podríem resumir en un sol concepte: luxe de debò. L´habitacle conserva intactes totes les característiques que han convertit l´A4 Avant en la referència absoluta del seu segment pel que fa a qualitat de realització.

Un detall que agrairan els que destinin el cotxe a un ús fora de carretera és que el pis del maleter és reversible. Hi ha també un sistema de fixació per guies molt útil per subjectar-hi segons quins paquets.

150 cavalls per anar a tot arreu

Ens hem posat al volant de l´esglaó intermedi de la gamma turbodièsel, impulsada per un tetracilíndric TDi de 190 cavalls (com a variant inicial hi ha l´arxiconegut TDi 2.0 de 150 CV, també tetracilíndric, i, per sobre, un 3.0 V6 de 245 CV). El TDi ens obsequia amb una bona empenta des de règims baixos. Però, com ja hem avançat, sí que es nota, sobretot a l´hora d´accelerar o de recuperar, que la transmissió integral Quattro s´endú una fracció de potència i unes dècimes més de gasoil. I és que l´A4 Allroad no és pas cap pes ploma i, amb una mica més de 1.800 quilos, penalitza els dos apartats ja esmentats, sempre si el comparem amb la versió equivalent amb tracció davantera. Els 190 cavalls hi són, indiscutiblement, però no es tradueixen en una resposta marcadament esportiva, sinó més aviat progressiva. En aquest cas, el canvi de marxes era automàtic S-Tronic de 6 velocitats, una caixa ideal per a qui vulgui un canvi automàtic ràpid, suau precís i comodíssim de manejar. Dit d´una altra manera, irreprotxable.

A la carretera, l´A4 Allroad mostra unes reaccions absolutament neutres que permeten conduir-lo amb total tranquil·litat independentment del ritme a què circulem. La percepció que som al volant d´un cotxe amb un alt grau de seguretat activa és més que evident, i no només pel que fa a l´adherència i l´estabilitat, sinó també a l´hora de frenar, ja que gràcies a un conjunt molt potent i dosificable, podem dir que en l´apartat de la frenada supera clarament el de l´acceleració. La distinció de l´A4 Allroad, doncs, va més enllà de l´estètica, perquè és quan s´hi han fet uns quants quilòmetres que s´arriba a percebre en tota la seva dimensió.