El Servei Català de Trànsit (SCT) ha obert 250.000 expedients sancionadors per excés de velocitat a les carreteres catalanes en el primer semestre d'aquest any, dels quals 11.030 es corresponen amb infraccions detectades en poc menys d'un mes en els sis nous radars per trams instal·lats.

En una entrevista amb Efe, la directora de l'SCT, Maria Eugènia Doménech, ha reconegut que l'excés de velocitat segueix sent "l'assignatura pendent" en matèria de trànsit i ha advertit que anar més de pressa del permès comporta un augment de la gravetat en els accidents.

Per aquest motiu, la conselleria d'Interior instal·larà altres sis radars per trams abans que acabi l'any, segons ha anunciat Doménech, que ha destacat que amb aquest sistema pretenen que el conductor s'acostumi a conduir en trams llargs de forma sostinguda a la velocitat adequada, sense accelerades.

El radar per trams -en el que es llegeix la matrícula a l'inici i al final i es multa al conductor si excedeix la velocitat mitjana en el recorregut prèviament establerta- es va començar a instal·lar a Catalunya el 2009, de forma pionera a Espanya, en el Túnel de Vielha (Val d'Aran), i des d'aleshores s'ha propagat a altres deu punts de la xarxa viària catalana.

Els últims sis trams, que en van entrar en funcionament al llarg del primer semestre de l'any passat, s'ubiquen en la C-58, entre Sabadell i Badia (Barcelona); l'AP-7, entre Ulldecona i l'Aldea (Baix Ebre); i quatre en la N-2 a Girona, entre Fornells i Queralt, en els dos sentits, i entre Girona i Sant Daniel, també en els dos sentits.

Entre el passat 13 de juny -quan els radars per trams estaven totalment operatius en aquests sis trams- i el 23 de juliol -dia de l'última actualització de dades- Trànsit ha obert 11.030 expedients per excés de velocitat en aquests sis trams.

El cas més simptomàtic és el d'un conductor que va recórrer els 18 quilòmetres del tram controlat per radars en l'AP-7 entre Ulldecona i L'Aldea a una velocitat mitjana de 170 quilòmetres per hora.

Doménech ha advertit això no obstant que no es tracta d'un cas aïllat, ja que hi ha diversos conductors que excedeixen de sobres la mitjana prevista, malgrat que tots els radars per trams estan degudament anunciats.

Respecte als radars fixos, la màxima velocitat detectada en el primer semestre d'aquest any per Trànsit ha estat l'un conductor que anava a 199 quilòmetres per hora.

Segons les dades de Trànsit, hi ha conductors reincidents, fins al punt que un vehicle ha arribat a acumular 26 infraccions per excés de velocitat en només els primers sis mesos d'aquest any.

La intenció de l'SCT és implantar els radars per trams a altres sis emplaçaments en el segon semestre d'aquest any, en totes les demarcacions catalanes.

En concret, els nous sis radars per trams -que se sumaran als 11 actualment actius- s'instal·laran en la A7, a Tarragona; dos en la C-16, a Berga i Vallvidrera; la N-2, a la Jonquera; la C-14, a Lleida; i la C-66 a Rupià, segons ha avançat Doménech.

A més, com ja va anunciar el conseller d'Interior, Jordi Jané, poc després d'assumir el càrrec, el departament s'ha fixat com a prioritat impulsar a partir de l'any vinent la instal·lació de nous radars per trams, encara que només els ubicaran en els punts negres de la xarxa viària.

D'una altra banda, davant el repunt de la mortalitat a les carreteres catalanes, que ha pujat un 12% en el primer semestre d'aquest any, Doménech ha descartat de moment plantejar-se un augment de la velocitat màxima fins a 130 quilòmetres per hora.