El Jutjat del Mercantil número 3 de Madrid ha de resoldre si Blablacar és un servei de transport que fa competència deslleial a les empreses d'autobusos, per la qual cosa han de dictar mesures cautelars, com demana la patronal Confebús, o són serveis electrònics, com defensa la plataforma online.

Després de gairebé quatre hores de vista, en la qual ambdues parts van defensar els seus arguments i va intervenir gairebé una desena de testimonis, inclosos uns detectius privats que, a petició de Confebús, s'havien fet passar per usuaris de Blablacar, el jutge Andrés Sánchez Magro va declarar el cas vist per a sentència.

El jutge ha de decidir ara si dicta les mesures cautelars sol·licitades per Confebús -que implicarien un cessament temporal de l'activitat de BlaBlaCcar- o si dóna raó a la patronal, que responsabilitza la plataforma de la caiguda del trànsit en el transport per autobús.

El president de Confebús, Rafael Barbadillo, ha assenyalat als mitjans, al terme de la vista, que confia en la justícia i que la patronal ha posat de manifest que BlaBlaCar està fent intermediació en el transport i, per tant, necessita de la corresponent autorització administrativa per a això.

Els volums d'oferta que estan manejant ja estan afectant considerablement al sector del transport de viatgers, arribant en alguns corredors a concentrar fins al 40% de les places ofertades, ha subratllat.

El director general d'BlaBlaCar per a Espanya i Portugal, Jaime Rodríguez de Santiago-Concha, també va confiar en els arguments que ha presentat la seva companyia al llarg de la vista i que, segons ell, demostren que no són competència deslleial a l'autobús.

El lletrat de Confebús va assenyalar durant la vista que BlaBlaCar és un cas semblant al de Uber, tot i que "amb alguns matisos" -que va cessar la seva activitat per un dictamen d'aquest mateix jutjat- i que es tracta d'un servei de transport amb ànim de lucre, ja que els conductors cobren pel viatge i que la plataforma actua com a intermediari en aquest procés.

Va precisar que la patronal no demana que es tanqui la web de BlaBlaCar, sinó que cessi la seva activitat de transport, i alhora ha aclarit que no es tracta d'un judici sobre l'economia col·laborativa, sinó que les normes han de ser iguals per a tothom.

La lletrada de Blablacar va demanar la desestimació de les mesures cautelars, ja que no hi ha cap risc d'amenaça de l'ordre públic, la seguretat o la salut pública i que la plataforma no té magnitud per perjudicar les empreses d'autobús.

En la seva opinió, el declivi del sector del transport per carretera va començar amb anterioritat a l'arribada de BlaBlaCar a Espanya i va recordar que els mateixos responsables de la patronal han atribuït públicament en nombroses ocasions que la seva situació es deu a altres raons, com la crisi o les noves polítiques de preus de Renfe.