Que el Mini és un dels cotxes amb més personalitat que han existit mai, ningú ho pot posar en dubte. Si no fos així, no es podria explicar que sigui un dels poquíssims cotxes que han tingut vida tant al segle XX com al XXI. El Mini es fa mirar, tant per l´originalitat i la simpatia de la seva proposta estètica, sempre fresca i juvenil, com per les gairebé il·limitades opcions de personalització que ens ofereix en les generacions actuals (sempre, això sí, que es tingui valenta la cartera).

Avui portem a les pàgines setmanals de prova del Suplement del Motor de Regió7 el Countryman, que ve a ser el tot camí de la gamma, encara que, si hem de fer honor a la veritat, és un model clarament asfàltic que juga, una vegada més, la carta d´una imatge absolutament diferenciada de la dels seus rivals. El fet que sigui una mena de super-Mini, perquè té una carrosseria diguem-ne sobredimensionada respecte del model normal, li dóna una especificitat molt característica. La distància de la carrosseria respecte a terra és una mica més alta que la d´un turisme, i pot incorporar transmissió integral a les quatre rodes (cas de la versió que hem provat), així com una sèrie de proteccions de plàstic a la carrosseria per evitar que rebi si circulem per pistes forestals. Aquests afegits de plàstic gris són de sèrie en les versions amb tracció a les quatre rodes (ALL4) i s´ofereixen com a opció en les altres. Com sempre que hi ha una remodelació de gamma, les llantes (de 16, 17 i 18 polzades) tenen un nou disseny -espectaculars en el cas del model que hem provat-, i també hem de destacar l´aparició d´un nou to de carrosseria, el que podeu veure en les imatges, anomenat Jungla Green.

Habitable i modulable

Si fer fora el Mini ja ens fa veure que és un cotxe que vol ser diferent dels altres, en obrir la porta i accedir-hi és quan de debò es fa veure fins a quin punt això és així. A part que s´hi respira qualitat en cada detall (tacte dels materials plàstics de revestiment, de la tapisseria), les formes arrodonides (comptavoltes, velocímetre, entrades d´aire) o ovoides (pedals, panells de les portes) ens fan percebre que som al volant d´un cotxe únic. El Mini Countryman té un habitable bastant ampli, en el qual poden viatjar confortablement quatre ocupants i que té capacitat també per a un eventual cinquè viatger. A més a més, ofereix una certa modularitat, ja que la banqueta del seient del darrere (dividit per meitats asimètriques -60/40-) es pot desplaçar longitudinalment tretze centímetres, i a més a més es pot regular la inclinació dels respatllers. El maleter té una capacitat de 350 litres, que pot augmentar fins a 1.170 litres si s´abaten els seients (en aquest cas, en proporció 40/20/40).

Alegria sota el capó

La gamma de motors de la renovada gamma es manté, però s´hi ha introduït millores per reduir el consum de combustible. El propulsor que de es munta en el Mini Cooper S Countryman ALL4 és el conegut 1.6 THP desenvolupat i utilitzat conjuntament per BMW i pel Grup PSA. Incorpora tecnologia d´última generació, com la injecció directa de gasolina o un turbo dotat de dos conductes para canalitzar els gasos d´escapament, cosa que a la pràctica es tradueix en una resposta més ràpida a les sol·licituds del nostre preu dret. Els 190 cavalls que hi ha amagats sota el capó tant poden trotar tranquils i facilitar una conducció fluida com arribar a galopar amb fúria i convertir el Countryman en una bala. Si tenim ganes de gresca, ho pagarem amb un consum elevat de gasolina. Ens ha encantat el tacte del canvi de marxes, precís i metàl·lic, i que intensifica el plaer de conducció d´aquest Mini. A l´altre plat de la balança hauríem de posar l´aspra resposta de la suspensió i la direcció a l´hora de filtrar els sotracs de l´asfalt, fins al punt que cal agafar fort el volant perquè no es desviï. Això vol dir, però, que en superfícies llises el Countryman és un argent viu, amb un comportament àgil i rapidíssim, com si fos un felí, sense cap balanceig.

El sistema de transmissió integral ALL4 envia tot el parell motor a les rodes del davant en condicions òptimes d´adherència. Si detecta pèrdues de tracció, un embragatge multidisc controlat electromagnèticament s´encarrega de variar la distribució de la força motriu entre els dos eixos.