Parlar de vehicles crossover és fer-ho de la marca Nissan, líder indiscutible d'aquest segment al nostre país, amb 40.000 unitats venudes el 2015 i una quota de mercat del 15%. I el principal artífex d'aquest èxit és el Qashqai. Des del febrer del 2007 fins al dia d'avui, aquest model ha estat el líder de vendes en el segment dels crossover, entrant sempre en el Top 10 del total de les vendes a Espanya.

Les 190.000 unitats de Qashqai matriculades a l’estat des de l'aparició de la primera generació són la mostra perfecta d'una fórmula que funciona, més que mai, en l'actualitat, ja que va tancar el 2015 com el crossover més venut, amb les seves 23.832 unitats i una quota en el seu segment del 16%. Gràcies a aquestes, gairebé 10.000 més que els seus seguidors immediats, el Qashqai va finalitzar l'any com el novè cotxe més venut del mercat total.

Trio d'asos

Amb una fórmula que va funcionar a la perfecció amb el Qashqai i que combinava confort, agilitat, preu i costos d'utilització de turisme amb una posició elevada, versatilitat, estil diferencial, o distància al terra pròpies d'un SUV i tracció 4x4 quan el client ho necessiti, Nissan va desenvolupar uns quants crossover més per completar la seva gamma de models.

El 2010 va arribar el Juke per donar respostes a aquells que demanaven un multisegment urbà. D'aquest model se’n van vendre 11.718 unitats el 2015, cosa que representa un creixement del 23% i una quota de mercat del 18%. el 2015 el lideratge total de la marca es va consolidar amb la introducció del model més gran, l’X-Trail, que amb 3.755 unitats ha crescut el 300 per cent i ja ostenta una quota del 8%. La suma d'aquests tres models ha permès a Nissan consolidar-se al final de l'any com la marca més demandada pels clients en l'univers dels crossover.

A més de les característiques esmentades, la gamma multisegment de Nissan deu també el seu èxit a la inigualable dotació tecnològica, amb sistemes d'alta gamma disponibles des de les versions més accessibles -Visia, Acenta, 360 i Tekna- i entre els quals destaca l'escut de protecció intel·ligent o la visió perifèrica de 360 graus. A més, amb nous acabats, com l’N-Connecta, que integra equipaments que bé podrien ser opcionals, o la llarga llista d'aquests, es vol que el client faci del seu cotxe un Nissan gairebé exclusiu i únic.

Gamma àmplia i accessible

La gamma crossover de Nissan s'inicia amb el Juke. Aquest s'ofereix des de 16.700 euros en acabat Visia i amb el motor gasolina 1.6 de 94 CV, la potent versió Nismo RS de 214 CV, la més exclusiva des de 30.200 euros. El Qashqai més accessible és el Visia gasolina de 115 CV, des de 21.350 euros, i el topall és el dièsel de 130 CV amb tracció 4x4 i acabat Tekna des de 33.400 euros.

Finalment el X-Trail inicia la seva oferta des de 25.250 euros amb el motor gasolina de 163 cv i 4x2 en acabat Visia, i el més exclusiu d’ells és el model amb el mateix motor però amb tracció total i en versió Tekna des de 38.100 euros. El que sí que és comú en els tres crossover és un comportament inusual en cotxes d'aquestes característiques, que combinen confort i altes dosis de dinamisme.

Juke Nismo RS

En la presentació vam tenir l'oportunitat de conduir un Juke de curses, la versió Nismo RS. Amb el motor 1.6 DIG-T NISMO de 218 CV i 280 Nm de parell màxim, aquest cotxe és capaç d'oferir sensacions úniques en el seu segment. Les seves reaccions al pedal de l'accelerador són realment contundents, i són immediates en un ampli rang de revolucions.

Però el millor de tot és que frena amb la mateixa contundència que accelera, de manera que es poden dur a terme conduccions bastant agressives. No menys destacable i sorprenent és el seu pas pels revolts. La sensació de seguretat i aplom que ofereix resulta increïble, tractant-se d'un cotxe alt. Un altre aspecte que ens va agradar va ser el tacte de la direcció: directa i precisa, però alhora, agradable i manejable.