Petit però de gran importància per a Seat; així és l’Arona, el primer tot terreny urbà de la marca espanyola. La seva arribada el 2017 va permetre a Seat competir en el reeixit segment SUV-B, on gairebé totes les firmes comptaven ja amb, almenys, un representant. I per plantar batalla en aquest mercat després de la seva tardana arribada, estaven obligats a disposar d’un cotxe perfecte.

L’Arona respon de manera excel·lent a totes les necessitats d’aquells que recorren a aquest tipus de vehicles i que majoritàriament busquen un cotxe àgil i senzill d’utilitzar a la ciutat, però alhora suficientment ampli i fiable com per poder utilitzar-lo en les escapades de cap de setmana. Aquesta contradictòria i gairebé màgica versatilitat s’aconsegueix gràcies a la plataforma MQB A0, ja utilitzada en el nou Ibiza.

L’Arona té una longitud de 4.138 mm, 1.780 mm d’amplada i una alçada de 1.552 mm, unes mesures tant compactes com perfectes per moure’s amb agilitat per la ciutat. I si a això li sumem els 19 centímetres d’alçada que guarda la carrosseria respecte al terra, s’obté una millor visibilitat i una major comoditat en l’entrada i sortida de l’habitacle.

Però el millor de tot és que les seves ajustades dimensions no entren en conflicte amb l’amplitud interior, ja que el seu habitacle és sorprenentment gran. Té una amplada de 143 cm en les places davanteres i 140 cm en les del darrere, i una altura lliure al sostre de 106 cm davant i 99 cm darrere, a més d’un maleter de 400 litres de capacitat. Totes aquestes xifres portades a la pràctica suposen, com vam poder comprovar en la prova, una dualitat perfecta en l’atrafagada vida a les ciutats. L’Arona cap en gairebé qualsevol espai d’aparcament i és ideal per sortejar el trànsit per les seves compactes dimensions, però a més té espai suficient al seu interior per albergar dues cadiretes infantils a les places del darrere i la compra del mes en el seu espaiós maleter. Practicitat total per a famílies actives.

Sense complexos

Però l’Arona no només és un petit gran cotxe pel que fa a dimensions, sinó també pel que fa a prestacions. Altres cotxes de tot just quatre metres mostren limitacions en treure’ls de la ciutat; però aquest no és ni de bon tros el cas del SUV de Seat.

La unitat de proves la vam recollir a Madrid, per la qual cosa el primer que vàrem afrontar van ser els més de 350 km de vies ràpides que separen la capital d’Espanya de València. En aquest trajecte no només no patim aquesta sensació d’inseguretat que s’experimenta a bord d’altres cotxes de similars dimensions quan es circula a alta velocitat, sinó més aviat tot el contrari, feia la sensació que estàvem al volant d’un cotxe d’un segment superior. Per sobre de tot ens va sorprendre la gran sensació d’aplom i fermesa que transmet i que es deu principalment a la bona feina de les suspensions per mantenir estable l’elevada carrosseria, i a la fermesa i bona capacitat de transmissió de la direcció. Si a tot això li sumem un confort general que fa inexistent la fatiga malgrat les hores de viatge i una tecnologia d’ajuda a la conducció i infoentreteniment que falicita i amenitza el viatge, obtenim un cotxe, no ideal -ja que no parlem ni de bon tros d’una gran berlina-, però sí molt adequat per a escapades de cap de setmana, tenint en compte les seves limitacions per grandària. Un altre element que sense ser l’ideal per a grans viatges també va complir amb escreix, va ser el motor que muntava aquesta unitat de proves. Parlem del propulsor dièsel 1.6 TDI de 95 cv, associat en aquesta ocasió al canvi de marxes automàtic DSG de set relacions. Malgrat no arribar al centenar de cavalls, aquest motor mostrava unes bones recuperacions en vies ràpides gràcies als 250 Nm de parell motor que desenvolupa. Com dèiem, el desitjable per cobrir la distància que separa, per exemple, Madrid de València hagués estat un motor més potent, però la veritat és que per als límits legals que avui dia imperen aquest motor és molt més que suficient i, a més, ens va permetre arribar al nostre destí amb un consum de 5 l/100 km recorreguts.

Però és en ciutat on el motor mostra la seva millor cara. Mou amb agilitat els més de 1.300 quilos que pesa l’Arona i el seu compromís entre prestacions i consum segueix sent excepcional. A més, en aquest context és especialment interessant el canvi de marxes automàtic DGS, ja que permet oblidar-se del molest embragatge en els embussos i la seva suavitat de treball fa que la conducció sigui sempre fluida, fins i tot en els pitjors entorns possibles. No us podem parlar de com es comporta el motor ni el vehicle en trams off-road perquè no el vam sotmetre a aquest test durant la prova, però no importa ja que pràcticament ningú dels que comprin aquest model, i menys en l’acabat topall de gamma que era la nostra unitat de proves, el voldran com a cotxe tot terreny.

Conscients que l’equipament, i més concretament la tecnologia, és cada vegada més un factor decisiu en la compra dels vehicles, Seat ha dotat l’Arona d’un catàleg digne de cotxes de segments superiors en preu.

A més, la nostra unitat de proves gaudia de l’equipament topall de gamma, denominat Xcellence, i que als ja de per si quantiosos i valuosos elements dels acabats Reference i Style, suma: control de creuer adaptatiu, sensor d’aparcament davanter i posterior amb assistent d’aparcament automàtic (Park Assist), sensor de pluja i llums, funció Coming & Leaving Home, retrovisor interior electrocromàtic, càmera de visió posterior, Full Link, Radio Media System Plus (amb pantalla tàctil a color de 20,3 cm (8’’), USB, ràdio amb CD, Aux-In, SD Slot, 6 altaveus i Bluetooth), carrosseria bicolor, climatitzador automàtic bizona, retrovisors exteriors calefactats, ajustables i plegables elèctricament, del mateix color del sostre, sistema d’obertura i arrencada sense clau Kessy.