Ets un dels afortunats que agafaran un avió per viatjar molt, molt lluny per Setmana Santa? Portes setmanes planificant la teva aventura: cal renovar el passaport, buscar allotjament i escollir quins llocs no pots deixar de visitar per res del món. Vols que tot surti a la perfecció, però quan arribes a l'aeroport i et prepares per passar el control de seguretat, t'adones que no has tingut en compte els requisits de seguretat i has de deixar a terra bona part de les teves pertinences ... amb el consegüent embolic d'haver de desfer la maleta i la pèrdua de temps que això comporta.

I és que quan ja la coneixíem de memòria, el passat 1 març 2015 va entrar en vigor la nova norma europea 2015/187 que ha canviat les regles de funcionament del control de seguretat dels aeroports que tan bé ens havíem après.

A partir d'aquest moment, els viatgers ens hem vist obligats a passar una nova inspecció per tal de trobar restes d'explosius. També amb l'entrada en vigor de la norma, mòbils, ordinadors, càmeres i qualsevol dispositiu elèctric van començar a ser objecte d'un control més acurat.

La resta d'exigències generals no es veuen afectades: la mida màxima dels paquets que introduïm a la cabina, el seu límit de pes i els elements que podem transportar en el seu interior segueixen sent els mateixos.

Habitualment, les mides màximes de l'equipatge de mà que les aerolínies permeten s'ajusten a l'estàndard de 55x45x25 centímetres, encara que depenent de la companyia aquestes dimensions varien entre un mínim de 50x35x20 i un màxim de 56x45x25. Pel que fa al pes màxim admès, tornem a trobar diferències entre aerolínies, però totes permeten que la bossa de mà vagi dels 8 als 12 quilos. I fins i tot hi ha alguna aerolínia que no posa límit de pes, com son Iberia o Easyjet.

Pel que fa al transport de líquids -i aquesta denominació engloba també a cremes, gels, escumes, aerosols i similars-, els recipients que portem no poden superar els 100 mil·lilitres de capacitat. L'ideal és que guardem tots aquests pots junts en una mateixa bossa de plàstic. Aquesta bossa no ha de superar el litre de capacitat i ha de tenir un sistema de tancament.

Les majors novetats afecten als aparells electrònics. A partir de l'entrada en vigor de la nova norma europea, ja no és l'ordinador portàtil l'únic aparell electrònic que ha de passar l'arc de seguretat en una safata a part. Tot terminal és objecte de ser inspeccionat: càmeres de fotos i càmeres de vídeo, tablets, reproductors mp3 i telèfons mòbils. Això sí, des del 2014 es permet que aquests aparells funcionin durant el vol activant el mode avió.

Aquesta vigilància especial afecta, de la mateixa manera, als aparells elèctrics. Planxes per als cabells, joguines que posseeixin components elèctrics, raspalls de dents mecànics ... Aquests artefactes també s'han de presentar a part de la resta de l'equipatge en el control de seguretat.

Per descomptat que qualsevol element punxant o contundent que pugui ser utilitzat com a arma blanca queda prohibit, igual que les armes de foc i les substàncies químiques o tòxiques.