E l vi rosat s´ha convertit en tendència internacional en el món de la gastronomia, i grans cellers catalans i espanyols estan apostant per aquests vins, que es poden elaborar amb gairebé totes les varietats de raïm i que tenen França com el seu principal productor i consumidor. Tot i que al mercat espanyol no s´ha registrat encara un clar increment en la venda i el consum, es calcula que durant els pròxims cinc anys el creixement de vins rosats secs serà considerable, i especialment els de gammes més altes, segons apunta Víctor Sánchez, cap de comunicació del Grup Codorniu. Sánchez feia aquestes declaracions en la recent presentació de tres nous vins rosats del Grup, el Viñas de Anna Flor de Rosa, el primer rosat en la història de la marca Codorníu; un Viña Pomal Rosat que és el primer de la històrica marca de la Rioja Bodegas Bilbaínas, i Vol d´Ànima de Raimat Rosé, elaborat amb Pinot Noir i Chardonnay.

Espanya és actualment el cinquè país del món en consum de rosats, però està molt lluny de França, que encapçala la llista, i que suposa el 8,7% del total, seguida dels EUA, Alemanya i el Regne Unit. Sobre producció, quatre països concentren el 75% de l´elaboració de vins rosats -França, Espanya, els EUA i Itàlia-, mentre que els mercats que més creixen són el Regne Unit, Suècia, el Canadà i Hong Kong. Víctor Sánchez remarcava que les vendes de rosats del grup Codorníu Raventós han augmentat un 32% en volum en aquests dos últims anys i que es preveu que segueixi creixent amb aquesta nova gamma de rosats premium.

La irrupció de nous consumidors, joves que no tenen por de tastar vins de regions o varietats menys populars, però sobretot l´increment del consum de vi entre les dones, que solen ser les més amants del vi rosat, seran els factors que faran que s´incrementi el consum. També s´espera un augment del consum del vi rosat a Espanya per la influència que tenen les tendències entre determinat tipus de consumidors, i per l´augment de l´oferta al mercat.

Depenent de la denominació d´origen en la qual s´elabori el vi rosat, que tenen regulacions pròpies, s´utilitzen diferents tipus de raïm, però el més freqüent és que s´elabori amb Garnatxa, Pinot Noir i Trepat, que són pròpies del vi negre. «La majoria del vi rosat -diu Sánchez- es fa amb raïm de vi negre, i el color depèn del temps en el qual es posa en contacte la pell amb el suc del raïm, que és gairebé incolor». El color rosat és pàl·lid si l´exposició és curta, i més intens si el contacte es prolonga més temps, ja que els pigments naturals són a la pell.

Segons la consultora internacional IWSR (International Wine & Spirit Research), el consum del rosat arribarà al 9,3% del mercat mundial de vins l´any vinent, cosa que significa que entre 2012 i 2017, els vins rosats hauran crescut un 7,7%, mentre els blancs i negres ho hauran fet només un 4,7% a escala internacional.

El vi rosat, que d´una qualitat premium es pot comprar a partir de 7 euros, s´ha de prendre fresc, gairebé com un vi blanc, i en tenir l´acidesa i la frescor d´un vi blanc, es pot maridar amb arrossos, mariscos, amanides i pasta. A més, com que té més estructura que el blanc, combina molt bé amb plats més elaborats. Molts cellers, com Torres, Jean Leon, Gramona, Castell de Perelada, Sumarroca, Jaume Serra, Juve i Camps, René Barbier o la Cooperativa de Falset també comercialitzen vi rosat, que demana pas entre els negres i el blanc.

Actualment, el rosa Miraval, que produeixen els cellers de la Provença dels actors Brad Pitt i Angelina Jolie; Le Rosé d´Antídoto i fins i tot Château de Selle de Domain Ott, són alguns exemples de referència que lideren la tendència de rosats d´alta gamma en àmbit internacional.