MARTA AYMERICH
Ahir vaig entrar al cercador Google d'Internet (de fet, com pràcticament cada dia) i, en lloc de les lletres de colors que identifiquen Google, hi havia un codi de barres. Sí, com el dels productes del supermercat. No em va estranyar gaire perquè Google canvia el logotip de manera graciosa per celebrar algun esdeveniment. Divendres passat, per exemple, la lletra G del logotip era el bust d'en Gandhi. Commemoraven la data del seu naixement.
Ahir, tanmateix, no acabava d'identificar què estaven celebrant. Per sort, com que els de Google són molt trempats, fent clic sobre el codi de barres que estava substituint el logotip immediatament s'obria una plana de cerca on hi podia trobar tones d'informació. Ara explico el que hi vaig aprendre en pocs minuts de navegació.
El codi de barres i la màquina fotosensible que identifica qualsevol producte segons la gruixària de les barres blanques i negres va ser un invent que van patentar Norman J Woodland i Bernard Silver, dels EUA. La patent es va publicar el 7 d'octubre de 1952. No m'imaginava que fos tan antiga la invenció, però és que també vaig aprendre que malgrat la data de la publicació, la sol·licitud de patent era de tres anys abans! I encara va ser molt i molt més tard que aquest sistema de classificació de productes es va fer servir de manera àmplia. De fet, jo que vaig néixer 16 anys després que es publiqués la patent, recordo perfectament (la qual cosa vol dir que era ben grandeta) el canvi en les caixes dels supermercats, de prémer els números dels preus a ?passar el producte per una superfície que envia el preu a la màquina. I això que en el text de la patent ja hi deia que es podria aplicar als supermercats!