El turisme és canviant, i més encara en aquests darrers anys. Canvis estructurals que s'han produït no tan sols en la manera d'estructurar el producte turístic, sinó en la forma en què l'empresari necessita comercialitzar-lo.

Hem passat d'estar en un mercat d'oferta a un mercat clarament de demanda, on el principal actor és el client. A més aquest disposa cada dia de múltiples mitjans d'informació on conèixer la destinació i l'experiència que vol viure.

Els empresaris i les destinacions hem de saber actuar adequadament a cada pas del procés de compra. Tant en la inspiració, en la planificació, així com en el mateix fet de comprar, i no menys important en la fidelització del nostre client.

Els operadors turístics -generalistes i especialitzats- continuen sent necessaris en la nostra destinació, però cada cop més s'adapten en les mesures de flexibilitat i operativitat que exigeix el mercat.

A més, les tecnologies han suposat una gran revolució pel nostre mercat. Primer Internet, i la necessitat de posicionar-nos, tant les empreses com el destí, i ara les xarxes socials, que esdevenen un motor important i rellevant que no podem deixar passar per avançar en la notorietat de la nostra destinació, alhora que guanyem rellevància i comuniquem els nostres valors intrínsecs de marca i territori.

Ara l'empresari demana un pas més. És necessari que s'actuï i s'ajudi l'empresari a obrir nous canals de comercialització. En aquest sentit, trobo d'especial interès la iniciativa del Patronat de Turisme Costa Brava Girona d'oferir al sector una central de reserves. Aquest pas és un pas lògic i necessari pel sector, i que ha de contribuir a tancar el cicle de compra del nostre client i aportar un canal de comercialització indispensable per l'empresariat gironí.

No és tan sols tenir web, ni fins i tot posicionar-se, ara cal rendibilitzar les visites a www.costabrava.org. En l'actual conjuntura econòmica, no tinguem cap dubte que aquesta és l'estratègia a seguir. Les marques turístiques Costa Brava i Pirineu de Girona han endegat accions a les xarxes socials amb un èxit considerable, i que estan transmeten aquells valors que ens poden ajudar a posicionar en els mercats emissors.

És just, doncs, felicitar una iniciativa com aquesta, i engrescar l'empresari gironí a formar-ne part i crear una imatge conjunt i potent de la nostra destinació.