Fa un mes i mig una greu avaria en el subministrament elèctric a causa d'una inusual nevada va paralitzar gran part de l'activitat econòmica de les comarques gironines durant uns quants dies. Davant d'un tall de llum, no hi ha alternativa perquè funcionin els electrodomèstics, la telefonia, els ordinadors i d'altres serveis depenents de l'electricitat. Similar és el que ha passat amb el tancament dels aeroports i del trànsit aeri a Europa des de dijous. Centenars de milers de persones s'han hagut d'espavilar pel seu compte si volien arribar a destí, però les diverses opcions alternatives (cotxes de lloguer, autobusos, trens, vaixells, etcètera) o han estat insuficients o han resultat inabastables per a moltes economies particulars. En aquest context, no podem oblidar que l'última erupció del volcà d'Islàndia que ha provocat la pitjor crisi del transport aeri a Europa es va registrar enl 1821 i va durar dos anys. No existeix cap garantia que l'activitat del cràter que emet el núvol de cendres s'aturi en breu, per la qual cosa resulta imprescindible actuar de forma alternativa i planificar per evitar que futurs fenòmens similars desencadenin els mateixos efectes. Les companyies aèries ja han exigit a les autoritats comunitàries i dels seus propis països reconsiderar una mesura tan dràstica com prohibir el trànsit aeri. Alhora, es posa en relleu l'enorme fragilitat de la societat moderna. No tenim alternatives per a determinats serveis bàsics. El ministre de Foment, José Blanco, ha ofert Espanya com a connexió intercontinental per a molts vols, però els diferents governs han retardat durant els últims anys la connexió del Tren d'Alta Velocitat amb Europa. Ara, hauria resolt molts problemes i hauria servit d'alternativa per a milers de persones.