Les empreses de serveis han pres definitivament la mida al periodisme. Saben perfectament que la informació moderna és com un misto: l'explosió del fòsfor va seguida d'uns instants de foc però que en poquíssim temps s'apaga. I quan una empresa de serveis surt de la diana mediàtica deixa d'existir el problema i les responsabilitats s'esvaeixen. Es tracta de resistir.

Amb tota probabilitat això és el que van calcular que passaria els directius d'Endesa quan, després del gran desastre elèctric del març a les comarques de Girona, es van reunir amb el president Montilla i el conseller Castells. Tots plegats van sortir de la trobada anunciant compensacions pels milers d'afectats per l'apagada. Allò va servir per esmorteir l'estat d'indignació generalitzat provocat per una xarxa elèctrica de gelatina i per la incompetència.

El maig Endesa va fer pública una nota on anunciava que els abonats (458.000 segons la Generalitat), rebrien 60 euros per les primeres 48 hores sense llum, 70 euros per les següents 24 hores i 80 euros per dia a partir d'aquell moment. Hi va haver molts abonats amb 4 dies sense llum i alguns fins i tot 11 llarguíssims dies.

Ara, quatre mesos després, Endesa està trucant a afectats que van estar 4 i 5 dies sense llum per oferir-los quantitats per sota dels 130 euros. Si l'abonat no hi està d'acord, l'adverteixen que li trucarà la seva empresa asseguradora/risc -la de l'elèctrica- perquè acrediti els danys amb factures. I els reclamen factures malgrat que Endesa va anunciar al maig que no calia cap paper perquè era una compensació automàtica sempre que es demanés a través d'un determinat número de telèfon i es complissin els requisits.

Si en canvi l'abonat accepta la retallada de la compensació, li anuncien que en pocs dies ingressaran els diners. Però per aconseguir-ho l'obliguen a fer una mena de contracte oral (gravant la trucada) on al marge d'acceptar la quantitat a la baixa li llegeixen una inacabable tirallonga legal i entremig el fan comprometre a no emprendre altres accions o reclamacions paral·leles contra la companyia.

Les empreses de serveis s'han convertit en corporacions de la trampa i de l'engany. Si Endesa ja era "xunga" quan la governava en Pizarro, no vull pensar què pot passar amb els italians.