Quan començà l'arribada de turistes a la costa gironina, s'allotjaren en els pocs hotels i hostals que hi havia. Després, molts d'ells volien poder disposar d'un apartament per a estades familiars d'unes setmanes o més llargues. La demanda va créixer i el nombre de places també fins a convertir-se en la millor i més quantiosa oferta d'allotjament turístic a les comarques gironines. Les xifres de places totals en hotels i càmpings a les comarques gironines queden quasi ridícules comparades amb els apartaments. Però els mitjans de comunicació sempre donen com a referència el percentatge d'ocupació hotelera o dels que han vingut aquí per passar uns dies o setmanes en càmpings gironins.

És una simple conseqüència que els empresaris del sector apartamentista no han sabut explicar degudament ni s'han dedicat prou a la promoció i difusió de la seva oferta. És ben cert que han tingut molts problemes per redissenyar la reglamentació oficial per la qual es regeixen, i han hagut de lluitar molt per ser escoltats però no ben atesos. Això els ha fet malbaratar molt del seu temps i ara volen recuperar-lo. Estan disposats a tirar endavant malgrat la crisi econòmica i altres problemes que se'n deriven.

Això va quedar molt clar a la trobada anual de l'Associació Turística d'Apartaments celebrada fa pocs dies a l'Hotel La Costa, a la platja de Pals, on l'actual president de l'ATA, en Josep Comaposada, digué: "Hem de comunicar millor la nostra oferta. Comptem amb l'element principal a l'hora de competir amb altres destins, ja que el nostre és el més complet". També demanà a l'Administració que, d'una vegada, faci el cens real dels apartaments turístics a les comarques gironines. Podrà ser realitat algun dia? Amén.

L'expert en turisme Pau Morata va dir que cal aprofitar que els preus dels apartaments són més avantatjosos que els dels hotels. Ho demostren les dades de l'INE 2009, que mentre els viatgers allotjats en hotels baixaven un 6%, les pernoctacions en apartaments s'incrementaven un 15%, degut a que aquest és un mercat d'oferta -no de demanda- i el consumidor és el qui decideix. Cal que divulguin millor el seu producte i especialment tot el que siguin notícies positives; tampoc han d'oblidar que es un producte molt estacional, i als més importants del sector els cal la col·laboració d'un operador turístic per a la comercialització. Una bona promoció no és fàcil, pero sens dubte que és una assignatura pendent, i que si no fan res tot continuarà igual o pitjor. Cal crear una identitat i difondre contínuament notícies positives que arribin al client potencial.