Apoc a poc es va apropant l'hora dels vehicles elèctrics. Dimecres hi havia la presentació de la motocicleta elèctrica de Rieju a Figueres, fa una setmana es va presentar a Lisboa el cotxe elèctric Leaf de Nissan i fa quinze dies Renault també va concretar quatre cotxes elèctrics dins la gama Z.E. No es tracta de prototips, es tracta de models que ja tenen preu de venda i estratègies de càrrega de les bateries.

Renault anuncia la seva gamma Z.E. amb els cotxes Fluence amb un preu de 22.000 ?, Kangoo Z.E amb un preu de 20.000 ?, i Zoe i Twizy encara sense preu. Tots ells són cotxes completament elèctrics, de bateries de lloguer i intercanviables, amb un cost de 67 ?/mes pel Fluence i de 72 ?/mes pel Kangoo. Tant el Fluence com el Kangoo tenen una autonomia de 160 km i velocitats màximes de 130 km/h. Ambdós es poden reservar des d'ara.

L'altre cotxe que aviat es podrà comprar serà el Nissan Leaf. Amb un preu inferior a 30.000 ?, o amb una fórmula de leasing, tindrà una autonomia de 160 km en propulsió estrictament elèctrica. Les bateries són les mateixes dels cotxes Renault, però l'estratègia serà ben diferent, no essent intercanviables. Tots aquests cotxes els esperem veure dintre de poc, durant l'any vinent. Una mica més lluny queden l'Opel Ampera, cotxe elèctric recarregable en marxa amb un motor de gasolina, i el Toyota Prius endollable, cotxe híbrid com el d'ara amb l'afegit que es podrà carregar a casa elèctricament. L'Ampera és la versió europea del cotxe Volt de Chevrolet, amb funcionament elèctric durant 64 km i amb un generador amb un motor de gasolina que estén l'autonomia fins a 450 km carregant la bateria. El seu preu probable és de 25.000 ? i s'espera que arribi a Espanya a finals del 2011 o principis del 2012. El Prius és un cotxe híbrid com el que hi ha ara, però al que li han canviat la bateria de níquel per una de liti, donant-li una autonomia elèctrica de 20 km contra els 2 km d'ara. El seu preu serà de cap a 21.000 ? i la seva sortida s'espera per l'any 2012.

Al costat d'aquests cotxes elèctrics o híbrids amb autonomia elèctrica estesa, queden encara tota una munió de cotxes híbrids de poca autonomia elèctrica però que rebaixen notablement el consum del cotxe. Gairebé tots els fabricants de cotxes en tenen un o el tenen a punt de sortir. És l'evolució de la mobilitat a curt i mitjà termini, capgirant de forma notable els nostres hàbits culturals i de treball.

Fa temps, arran de veure que ja estem fent el Peak oil (el punt més alt en la producció històrica de petroli), em vaig demanar com ho faríem per anar a treballar en un país on no tenim grans polígons industrials que concentrin els llocs de treball per permetre el transport públic. Vaig arribar a la conclusió que s'hauria d'anar a treballar amb moto elèctrica. Doncs bé, ara ja en tindrem una fabricada a Figueres, a Rieju. La nova moto presentada aquesta setmana es diu Mius 4.0, és un producte dissenyat completament a Catalunya i és un scooter per suplir les motocicletes de 49 cc., amb una autonomia de 45 km i una velocitat màxima de 75 km/h. El seu preu rondarà els 4.000 ?. Pot (ha de) esdevenir el vehicle perfecte per anar a treballar i a estudiar en les ciutats i els seus exteriors. És la primera revolució immediata que ens ve a sobre.

Felicito de tot cor als administradors de Rieju pel desenvolupament d'aquest vehicle. Sempre he estat contrari a les motocicletes de 49 cc., tant perquè els joves la truquen amb facilitat augmentant-ne la perillositat i el soroll, com perquè, en portar motor de dos temps amb carburador, són grans emissores de combustible sense cremar a l'atmosfera, esdevenint grans contaminants. Proposo que, una vegada el seu desplegament sigui complet, es prohibeixi la venda de motocicletes amb motors de dos temps i carburador, acabant amb els aspectes nocius d'aquests vehicles.

La decisió de Rieju és un exemple de per on s'han de dirigir els esforços per sortir de la crisi: dissenyant productes diferents que emplenin les demandes futures, deixant de copiar per innovar, pensant en les nostres forces i cercant sumar sinèrgies amb proveïdors i institucions. Espero que quan hagi sortit a la venda les administracions faran difusió de la motocicleta per la via de l'exemple.

Els vehicles elèctrics són una oportunitat per a l'economia catalana tant en la fabricació dels components principals com en la dels accessoris com són els carregadors de bateries, que l'empresa olotina Simon ja ha dit que vol fabricar. Hem de saber que la mecànica elèctrica és de gran fiabilitat, amb vides que poden ser de 20 anys si el seu disseny és bo, però que el punt delicat és la bateria. Aquesta avui és cara, pesada, amb una capacitat limitada i una vida relativament curta. Veurem un munt d'estratègies, des de les que canvien ràpidament una bateria que és de lloguer i es canvia per no esperar a carregar-la (cas Renault), a les que les bateries són de lloguer i es canvien quan s'esgoten, o les que les bateries són de compra. Al voltant de tot això ha de néixer una intensa activitat econòmica, tant en els serveis com en les recuperacions i el reciclatge de components.

No hem d'oblidar, malgrat l'entrada de vehicles elèctrics, que un dia començarem a parlar de cotxes que van amb gas natural, combustible avui amb més existències que el petroli, de millor eficiència (20% menys de consum) i menys contaminant.

Com més aviat comencem, més aviat arribarem. Catalunya es troba ben situada en aquesta carrera i no hem de perdre cap posició en el seu desenvolupament. La notícia de Rieju reconforta.