Alguna cosa necessita canviar amb urgència l'ensenyament. Els resultats de l'informe PISA, que avalua setanta països pel que saben els seus estudiants, han deixat l'Estat espanyol en evidència. Encara que cadascú s'agafa a destacar la dada que més l'afavoreix, el fet cert és que el nostre sistema educatiu no progressa i altres, com els asiàtics, amb escassetat de mitjans, ens avancen. Estem pagant les conseqüències del que durant aquests anys es va sembrar en les aules. Estudiar sense esforç és un objectiu impossible.

Només hi ha un secret perquè els adolescents de Corea del Sud hagin obtingut el primer lloc en els exàmens de PISA: estudien més de deu hores diàries. Tenen culturalment arrelat que és l'única manera de vèncer la pobresa. Entre això i convertir el col·legi en una festa vàcua hi ha un terme mitjà. No es pot progressar sense estudiar, i el sistema espanyol, per les seves obsessions igualitàries, predica el contrari. El desolador resultat: els escolars no comprenen el que llegeixen i davant de qualsevol problema de petitíssima complexitat, s'embussen. Perquè no hi hagi excuses, convé també trencar mites. No hi ha relació entre nivell econòmic i nivell educatiu. País ric i bona educació i país pobre i educació dolenta són associacions passades de moda: aquesta és la raó que Estònia superi amb claredat Espanya. Pel mateix, més recursos no garanteixen millor educació: els xinesos, amb classes massificades i sense ordinadors atresoren un coneixement matemàtic superior al de qualsevol alumne occidental.

Replantejar-se el sistema educatiu espanyol, i no només encaixar la universitat en el context europeu, sembla una tasca indispensable en aquest moment. No és qüestió de diners, sinó de claredat d'idees. Amb reformes barates però valentes es pot fer un ús més eficient dels recursos. Uns òptims resultats en l'ensenyament són garantia de desenvolupament econòmic. Els països amb nivells escolars deficients tenen baixos índexs de productivitat i competitivitat. Si se superposa la classificació de prosperitat als resultats PISA hi ha un calc: els estudiants destacats pertanyen a les nacions que més prosperen. Creixement i coneixement viatgen units.