Pérez Rubalcaba ha estat atropellat a 110 quilòmetres per hora per l'anunci d'una mesura d'estalvi energètic. Tant ell com el seu cap, Rodríguez Zapatero, sabien que l'anunci d'aquesta reducció de la velocitat de circulació per autopista arribaria a la del so fins a les tertúlies radiofòniques i les xerrades destemplades dels fumadors.

- Un dels valors actuals d'Occident -llibertat, desigualtat, velocitat- està en joc.

La papallona del caos que provoca que la sequera a Rússia apugi el preu del pa al súper del barri ha aconseguit que les revoltes al Pròxim Orient redueixin la velocitat del nostre pròxim trajecte.

- Arribaré una mica més tard per culpa de Gaddafi.

La mesura de reducció de velocitat és coherent amb la campanya de mentalització per a l'austeritat. El missatge general és "aixeca el peu" i el Govern vol portar-lo de la metàfora a ?l'autopista. A la ràdio i al carrer s'escolta moltes persones que estan a favor d'aixecar el peu perquè els mareja la velocitat o perquè volen baixar però es practica molt menys del que es parla.

- Que redueixi l'altre: homòfob l'últim.

El Govern, accelerant fins al límit del ridícul, ha recorregut una altra vegada a la tècnica de fer notar a la ciutadania quant pot governar la vida quotidiana. L'ús d'aquest mecanisme li ve dels seus èxits inicials, quan va prendre mesures per millorar la quotidianitat de minories i quan es va posar seriós amb els accidents de circulació. Batalles de bondat intrínseca que costaven poc, feien parlar molt i milloraven la imatge social. El Govern va descobrir el plaer d'aquesta incidència ("pedagogia", "mentalització", "conscienciació") i, amb ella, el gust per la prohibició. Entre la informació o la recomanació i la prohibició hi ha una tirada que el Govern recorre a tota pastilla.

- Aixeca el peu, ar!