Espanya, capital París, va escriure Germà Bel per titular amb ironia el seu estudi sobre el centralisme de l'estat radial. "Catalunya, capital Madrid", podríem escriure avui després de veure l'estadística de viatges del Govern català fora de Catalunya. En resposta a una pregunta del PSC, el Departament de Governació ha divulgat que entre el 29 de desembre i el 4 de març els membres del Govern van fer un total de 98 viatges fora de Catalunya, dels quals 80 van ser a Madrid. Quatre de cada cinc. Tota una mostra d'internacionalització. Estem parlant de 66 dies, dels quals només 47 oficialment laborables. Si volen, podem parlar de nou setmanes. Surten nou viatges a Madrid per setmana. Això vol dir que s'hi ha anat cada dia de la setmana i, alguns dies, per duplicat o triplicat. Aquest Govern no fa res més que viatjar a Madrid.

En comparació, els desplaçaments a Brussel·les són mínims. El component sobiranista del Govern desitja sens dubte un estat català membre de la Unió Europea, però la seva agenda de viatges s'ajusta a la realitat d'una comunitat autònoma sòlidament integrada a l'Estat espanyol, únic i indivisible.

Cal suposar que han negociat un bon descompte d'usuaris freqüents amb les aerolínies, tot i que aquestes no donen gaires punts als qui busquen la tarifa més barata, com és norma i consigna de l'administració Mas.

Amb tant viatge, a Madrid ja deuen estar acostumats a veure sempre un conseller o un altre pels passadissos dels ministeris. Els alts funcionaris (i els baixos) s'ho deuen dir: "Qui ve, avui, de la Generalitat?". Qui més, Lluís Recoder, que deu anar a demanar a Fomento que no ens deixi tan abandonats. I en segon lloc, Mascarell, el de Cultura. No teníem competències exclusives? I no som membres per dret propi de la cultura europea? Què se'ns hi ha perdut, a Madrid? Es veu que les competències no són tan exclusives i que l'Europa actual és l'Europa dels estats.

Els consellers han fet servir més el tren que l'avió per anar a Madrid. El tren deixa al centre, mentre que l'avió obliga a agafar un taxi des del llunyà aeroport, i això és car. Però ara hi ha un autobús directe cada pocs minuts i a molt bon preu. Si els consellers volen en classe turista, sense espai per a les cames i al costat de vés a saber qui, podrien també rematar el viatge en el mateix autobús que utilitzen els turistes low cost per arribar fins a la Cibeles? Valdria la pena mirar-s'ho, perquè la diferència és abismal. Es poden estalviar 60 euros entre l'anada i tornada, que per nou viatges cada setmana, per 52 setmanes cada any... són uns quants milers d'euros.