Fa uns dies necessitava un acrònim per referir-me a un projecte el nom del qual era massa llarg. Hi vaig estar pensant una estona i no l'acabava de trobar. De cop vaig pensar que segur que "Sant Google" m'ajudaria. Vaig posar "acronym creator" i allà mateix em sortien diverses opcions que automàticament et creen tants acrònims com vulguis en funció del que t'interessi destacar. Genial. Vaig trobar l'acrònim desitjat que, malgrat no ser cap dels suggerits, l'artilugi em va inspirar i, a sobre, m'ho vaig passar pipa cercant-lo.

Dubto que els del congrés internacional Univest, organitzat per la Universitat de Girona i la tercera edició del qual comença avui, fessin servir un enginy com el descrit, però el trobo un gran acrònim. És fàcil de pronunciar i de recordar i queda clar què evoca: el congrés va d'educació superior, és a dir, d'UNIVersitat, i és la manera com aprèn l'ESTudiant el centre del congrés.

Lluny de les fogueres de vanitats de molts congressos científics, aquest es desenvolupa d'una forma innovadora, en la qual participen professors, però també estudiants i personal d'administració. Es tracta, com diu la directora de l'Institut de Ciències de l'Educació Josep Pallach de la UdG, Meritxell Estebanell, de "crear espais on els agents implicats es puguin reunir, debatre, compartir experiències i plantejar solucions de futur" en la línia de "situar els aprenents i la creació de coneixement en l'eix principal de l'activitat universitària" en lloc de només "prioritzar els continguts i la docència" com fins ara, tot i que -afegeix- "aquest canvi de mentalitat no resulta fàcil de fer". El lema d'enguany no podia ser més evocador d'aquesta idea "L'autogestió de l'aprenentatge".