L'aposta que vam fer, fa sis anys, per repescar els mercats europeus amb l'Any d'Alemanya, de França i d'Itàlia, els mercats nòrdics i la captació del mercat rus han aconseguit mantenir el turisme com quasi l'únic sector que globalment s'ha mantingut o pujat. L'actual conjuntura amb turbulències socials al nord d'Àfrica ha fet la resta. Tindrem una bona temporada. Però erraríem creient que això és per sempre. La temptació d'algunes administracions i empresaris és instal·lar-se en la rutina. Algunes destinacions més tradicionals de sol, platja i neu no estan en els millors moments. Cal, doncs, abordar els canvis necessaris per anar avançant en el camí del turisme sostenible. L'únic en el qual Catalunya pot continuar sent un referent entre els milers que aniran apareixent arreu del món. Segons l'OMT, turisme sostenible és aquell que respecta el territori, esdevé tractor de desenvolupament econòmic integral estirant sectors com l'agroalimentari DO, l'artesania i comerç i la indústria cultural i, finalment, respecta i consolida la identitat cultural del poble de la destinació.