He tingut ocasió d'assistir a un taller de l'àmbit del turisme d'una comarca de l'interior. Sigui per la crisi, sigui per l'evolució de la mentalitat de la gent més jove del sector, es detecten canvis. Primer, l'aparició de nombroses empreses de turisme actiu que ofereixen activitats lúdiques o esportives sobre el territori. Segon, la creixent consciència que cal la col·laboració entre empreses per oferir un servei més complet al turista. Tercer, la convicció que el turisme sostenible, de qualitat i basat en la identitat té futur en aquests moments foscos. Què manca? Que la llavor sembrada en els darrers anys per les polítiques públiques turístiques no l'estronquin les actuals autoritats. Que es superi tant la promoció tradicional del turisme vacacional clàssic -pròpia dels vells governs de la Generalitat- destinada a baixar en rendiment, com la política de minifundisme municipal de marca blanca propiciat tants anys per alguns consorcis i diputacions. I que les pime acabin de fer el pas per sumar en projectes compartits a l'entorn de marques que alhora siguin relats capaços d'emocionar.