La mesura d'apagar els semàfors a les nits, ni tan sols estrenada, ha durat de Nadal a Sant Esteve. Ha sorprès gairebé més la retirada que no pas l'anunci de la iniciativa. Es pot compartir o no l'apagada de semàfors per estalviar, però el tràgic accident d'ahir -en un pas de vianants i en ple dia- no hauria de ser motiu per fer marxa enrere. És probable que l'Ajuntament hagi agafat l'accident com a justificació després d'haver rebut, pel que sembla, pressions i queixes. Si és així, demostraria que la mesura era improvisada i poc meditada. L'Ajuntament hauria hagut de ser conscient del rebuig que provoca en la nostra societat qualsevol canvi de costums. I, si n'estava plenament convençut, encara que l'estalvi en diners no sigui substancial, haver-la mantingut a l'espera de resultats tangibles. Apagar els semàfors a la nit no és usual a l'Estat espanyol, però si en ciutats europees molt més grans que Olot. No només s'aprofita l'estalvi dels propis semàfors, sinó també de combustible en els vehicles. No té cap sentit que un vehicle hagi d'estar aturat a les tres de la matinada en un semàfor quan no transiten ni vianants ni circulen altres vehicles. Obviament, perquè la mesura sigui eficient, cal apel·lar al civisme dels conductors. potser és això el que ha espantat el consistori olotí. En qualsevol cas, els governants han de ser els primers a concienciar als ciutadans de la importància de l'estalvi energètic, no només pels semàfors, sinó per la, a vegades, exagerada il·luminació d'algunes ciutats. La factura energètica d'Espanya és cara i, tanmateix, no podem seguir consumint uns recursos cada cop més escassos. I els responsables polítics han de ser valents en l'aplicació de mesures que contribueixin a reduir la dependència energètica.