L'excés de velocitat és, amb molta diferència, la primera causa de detracció de punts, amb un 60% del total de sancions imposades a Girona, seguida de no utilitzar el cinturó de seguretat i no usar dispositius homologats per a nens. Superar la taxa d'alcoholèmia és la tercera causa més comuna de pèrdua de punts. L'acumulació de punts ha comportat que fins a 3.171 conductors de les comarques gironines hagin perdut temporalment el carnet. Resulta significatiu que Catalunya sigui la comunitat autònoma on s'han executat més retirades de carnet de tot l'Estat, gairebé el doble que a Madrid. Un dels motius pot ser que els Mossos, que exerceixen aquí el control del trànsit mentre a la resta de l'Estat va a càrrec de la Guàrdia Civil, siguin més estrictes en l'aplicació de la normativa. Les dades comparatives també poden resultar enganyoses perquè molts ajuntaments, entre els quals alguns de molt importants, s'han mantingut i encara ho fan fora de la comunicació de punts que registren les sancions imposades per les respectives policies locals. Incompatibilitats informàtiques i polítiques estan darrere d'aquesta anomalia que pot desvirtuar l'estadística. En qualsevol cas, caldrà convenir que la implantació del carnet per punts ha estat una mesura decisiva en la lluita per reduir la factura mortal de la carretera, fructífera els últims anys, tot i que encara quedi molt per fer en millora de les carreteres, sensibilització social i educació viària. Les multes no agraden a ningú i sempre trobem alguna justificació per queixar-nos, però la sensibilització per garantir la seguretat en la carretera també passa per una política sancionadora inevitable.