El primer decret llei del ministre José Manuel Soria tindrà efectes greus sobre el futur energètic espanyol i, per extensió, per l'economia del país. No és només que la manca de primes ensorri el sector renovable, sinó que el decret porta implícit un canvi de model cap enlloc.

El ministre Soria va redactar el decret llei amb les paraules exactes de l'informe de la fundació FAES "Propuestas para una estrategia energética nacional".

El document repassa exhaustivament el panorama energètic espanyol, l'analitza i fa unes propostes diàfanes que cal conèixer. Deixa clara la forta dependència exterior energètica d'Espanya del 80%, desgranant que el consum més alt és en el transport i en la generació elèctrica. Per resoldre el problema proposa augmentar més el transport per ferrocarril i apostar per la generació nuclear.

El 65% del combustible importat es destina a transport i a usos tèrmics industrials i domèstics. Només un 15% d'aquest combustible importat es destina a la generació elèctrica. Per tant, aquest no és el problema més greu del sector elèctric. En canvi el sever problema del transport és tractat de passada amb la proposta de més tren per mercaderies, sense ser més explícit.

L'informe es desfà en elogis a la generació nuclear, obviant qualsevol adaptació en seguretat arran del desastre de Fukushima. El primer argument per defensar aquesta tecnologia és el preu, xifrant-lo entre 30 i 40 ?/MWh menor al mix ?espa?nyol. Fantàstic! Evidentment proposa prorrogar la vida de les centrals nuclears i revisar el tancament de Garoña.

Però el plat fort és la càrrega contra les energies renovables, per l'augment desenfrenat d'aquestes i per la nosa que fan a les centrals de gas. En les propostes és tan clar en aquest aspecte que diu, "d. Mientras persista la acumulación de déficit de tarifa, introducir una suspensión temporal en la instalación de nuevas plantas de producción eléctrica que requieran de apoyos fuera de mercado". I continua dient, "e. Rediseñar las medidas de apoyo a la cogeneración en línea con las Directivas europeas apoyando solo la alta eficiencia...".

Ambdós apartats són els mateixos que els textos dels articles 4.1 i 4.3 del decret llei, per la qual cosa fa pensar que aquest decret ja estava redactat abans de constituir el Govern i que el ministre Soria se l'ha trobat sobre la taula.

El Govern té predissenyat un pla energètic que passa per l'augment del parc nuclear, proposant nous emplaçaments i suggerint fer concursos per noves centrals. Això implica que es frenarà l'entrada d'energia eòlica per ser incompatible amb la nuclear i no s'acabarà fent el desenvolupament nuclear per manca de rendibilitat i de finançament. Tot plegat portarà a una pèrdua de temps que podem estimar en deu anys si persisteixen en aquest model.

La frenada en energies renovables s'havia de fer per esclarir la tendència de les primes, però una cosa és frenar i l'altra, aturar en sec. Vull recordar que la funció de les primes és el desenvolupament de tecnologies que no són rendibles a preus actuals i que ens convenen pel futur quan esdevinguin rendibles. És una inversió de futur en coneixement, cosa que no serveix de res si es talla en sec la seva evolució. Tant l'energia fotovoltaica com l'eòlica tenen expectatives d'esdevenir rendibles a partir dels anys 2015 i 2016. Una política intel·ligent hauria anat abaixant el pes de les primes convergint fins a l'any de la paritat. L'actuació del decret amputa radicalment aquest camí amb el risc de llençar per la borda tot l'esforç fet en els últims sis anys, uns 17.500 milions d'euros, tancant teixit industrial i instal·lador.

El decret deixa una porta oberta en l'article 3.2 quan diu "...el gobierno podrá establecer reglamentariamente regímenes económicos específicos para determinadas instalaciones de régimen especial, así como el derecho a la percepción de un régimen económico específico,..., para aquellas instalaciones de producción de energía eléctrica de cogeneración o que utilicen como ?ener?gia primaria, energías renovables no consumibles y no hidráulicas, biomasa, biocarburantes o residuos agrícolas, ganaderos o de servicios,..." Això s'entén com l'excepció al decret llei, com una porta per esmenar el decret. De fet, és la constatació que algunes tecnologies han sobrepassat l'objectiu fixat i que en els darrers temps hi ha hagut bombolles en el sector que expliquen aquesta situació.

El sector fotovoltaic demana que, a partir d'aquest article es resolgui el concurs que s'havia de resoldre el novembre del passat 2011, la qual cosa suposaria l'entrada de 225 MW fotovoltaics més, 40 dels quals a Catalunya. Però el mateix demana el sector fotovoltaic de Les Canàries, el sector eòlic de Galícia...

El ministre és clar: "La mayor parte de las comunidades han planteado excepciones, unas a la biomasa, otras a la energía eólica, a la cogeneración, otras a las termoeléctricas, pero si se establece una excepción para una comunidad, ¿cuál es el fundamento para no establecer excepciones para las demás? Y si se hace de esta forma, ¿qué sentido tiene el real decreto?"

O sigui, resignem-nos a perdre anys en un procés que estava en bona via i al qual només feia falta regular la velocitat a què anava. A partir d'ara estarem aturats en via morta.