o ho diem nosaltres. No ho diu només el professor Germà Bel, infatigable predicador contra l'Espanya radial i contra la dèria d'invertir en autovies, alta velocitat i aeroports allà on no hi ha ni gent ni mercaderies per moure. Ho diuen els tècnics de la Comissió Europea en el document de treball sobre avaluació dels programes d'estabilitat i reformes presentats pel govern espanyol. És un document extens i interessant, però ens hem fixat en les seves reflexions en matèria de transport. Això és el que diu:

"És de vital importància que, per a qualsevol nou projecte d'infraestructura, es porti a terme una anàlisi totalment transparent de la relació cost-benefici. Un repte per a Espanya és el de limitar la inversió en infraestructures a aquells projectes per als quals hi ha una demanda genuïna i que són assequibles, tenint en compte l'alt cost d'oportunitat dels fons públics. Els usuaris dels transports han de tenir una participació més proporcional en els costos globals, a través d'una aplicació més àmplia del principi "paga l'usuari" És fonamental adoptar mesures per augmentar la competència a dins dels ferrocarrils i els serveis portuaris, per desenvolupar i administrar la infraestructura de transport d'una manera més orientada als negocis, per obrir la xarxa aïllada i per integrar millor els modes de transport.

El transport aeri s'ha ampliat considerablement en els últims anys, amb el sorgiment de línies aèries de baix cost i la implementació de noves estratègies aeroportuàries. No obstant això, és important assegurar-se que aeroports regionals sense rendibilitat no imposin una càrrega innecessària sobre les finances públiques i no distorsionin la competència en el mercat interior. El creixement sostenible dels aeroports i les companyies aèries exigeix el ple compliment de les normes sobre ajudes estatals i evitar la perjudicial duplicació d'aeroports. Un estudi recent va mostrar que dels 48 aeroports regionals comercials construïts a Espanya en els últims 20 anys, només 11 aconsegueixen algun benefici. Hi ha 20 aeroports amb menys de 100.000 passatgers a l'any, molt per sota del llindar de rendibilitat, que és entorn els 500.000, i només uns pocs entre ells ajuden a prevenir l'aïllament de regions remotes".

Mentrestant, la ministra Ana Pastor, en línia amb tots els seus antecessors, defensa en plena recessió mantenir les inversions en unes línies d'AVE previsiblement ruïnoses. Diu que és una qüestió d'igualtat entre tots els espanyols. D'igualtat en què? En el dret de viatjar en tren a Madrid, naturalment.