La jornada intensiva, de moment, és provisional. Tindrà una vigència d'un any i després Ensenyament valorarà els resultats acadèmics. Tenint en compte la importància que l'horari escolar té en la vida social i familiar, podem concloure que el curs que ve es produirà una petita revolució a molts municipis i moltes llars. Els professors al·leguen per proposar un horari continu que les hores de la tarda són pedagògicament molt deficients, i que un horari íntegrament de matí serà molt més eficient. Certament, hom pot tenir dubtes sobre quin nivell d'atenció tindran a partir de la 1 del migdia els nens i les nenes de 12 anys que s'hauran llevat a les 7 del matí, seran a l'aula des de les 8 i només hauran fet una breu pausa per esmorzar. Però el criteri que ha de prevaler és el dels professionals, i si el cos docent defensa que l'horari intensiu és el millor per a l'aprenentatge dels alumnes hem de confiar que deu ser així, i que no hi intervenen criteris de comoditat. Un altre aspecte que cal considerar és que aquest horari representa un gran estalvi. Es gastarà menys en personal en reduir-se l'horari d'obertura, i es reduirà la factura energètica. El servei de menjador escolar deixarà de ser obligatori als centres de Secundària que el curs vinent realitzaran jornada compactada i passarà a ser una opció. Un problema afegit. Tot plegat tindrà veritable sentit, però, si aquest canvi va seguit d'una ampliació i un avançament de les activitats formatives i esportives de la tarda que racionalitzi el delirant horari a què estem sotmesos sota el lleugeríssim argument que som un país mediterrani. Si tot es redueix a tancar les escoles a les tres de la tarda el que es garantirà serà més consum de televisió i més problemes per a les famílies.