treure la pols al gasogen

 
treure la pols al gasogen
treure la pols al gasogen  

XAVIER DOMÈNECH fa unes quantes dècades, molts automòbils espanyols anaven amb fusta o carbó vegetal en lloc de gasolina. Això era possible gràcies al gasogen, un invent del segle XIX, que amb aquells combustibles modestos generava un gas que es convertia en calor, electricitat o moviment. Va ser força utilitzat a Europa fins a principi del segle XX, quan l'extensió de la xarxa elèctrica el va deixar obsolet.
El 1920, un francès va desenvolupar el gasogen per a automòbils, de reduïdes dimensions i fàcil de transportar en un petit remolc, o en el propi vehicle si aquest era prou gran. Va tenir una gran utilitat durant la Segona Guerra Mundial, quan a tot arreu mancava gasolina, destinada gairebé íntegrament a l'esforç bèl·lic.
També l'escassetat d'hidrocarburs va motivar que el gasogen s'utilitzés a Espanya, després de la Guerra Civil, per moure camions i cotxes. El seu gran avantatge era que podia cremar gairebé de tot: des de carbó vegetal fins a restes de poda i qualsevol tipus de fusta. El seu principal inconvenient radicava en el maneig laboriós: calia carregar la caldera, esperar que agafés temperatura, mantenir-la en el seu punt, buidar la cendra, etc. Es calcula que per cada hora de viatge calien quinze minuts d'operacions. I la qualitat del gas obtingut tampoc no permetia velocitats supersòniques. Era una manera d'anar tirant en plena autarquia. Sense pressa, i amb una destral per fer llenya allà on se'n trobés, es podien recórrer grans distàncies.
Avui si traiem la pols al record del gasogen és perquè no s'ha de descartar el seu retorn, si continuem anant per darrere dels esdeveniments econòmics. Estem lligats a una política monetària que només respon als interessos de mig Europa, i no és precisament la nostra meitat, sinó l'altra. Anem repetint un a un els passos de Grècia i de Portugal (una altre cop junts!), i als grecs ja els estan aconsellant que reintrodueixin la dracma com a moneda de pagament de l'administració per anar-s'hi acostumant. Una bogeria que desemboca en corralito d'euros, sortida de la moneda única, i una devaluació salvatge que encareix les importacions fins a preus prohibitius.
Quan ens facin fora de l'euro a nosaltres, l'enorme pes del deute exterior, multiplicat per la seva traducció a pessetes devaluades, es menjarà qualsevol capacitat importadora. Només hi haurà gasolina per a Defensa, emergències, cacics i estraperlo -molt d'estraperlo-. I tornarà el gasogen, que, per cert, la FAO recomana als països en desenvolupament, en instal·lacions fixes, per treure profit de la biomassa i reduir la dependència de les importacions de petroli.

  Conegui'ns:  CONTACTI |  CONEGUI'NS |  LOCALITZACIÓ     PUBLICITAT:  TARIFES  
Queda terminantment prohibida la reproducció total o parcial dels continguts oferts a través d'aquest mitjà, llevat autorització expressa de diaridegirona.cat. Així mateix, queda prohibida tota reproducció a l'efecte de l'article 32.1, paràgraf segon, Llei 23/2006 de la Propietat intel·lectual.
Adaptat a la Llei de
Protecció de Dades per


Avís legal
Altres mitjans del grup
Diario de Ibiza | Diario de Mallorca | El Diari | Empordà | Faro de Vigo | Información | La Opinión A Coruña | La Opinión de Granada | La Opinión de Málaga | La Opinión de Murcia | La Opinión de Tenerife | La Opinión de Zamora | La Provincia | La Nueva España | Levante-EMV | Mallorca Zeitung | Regió 7 | Superdeporte | The Adelaide Review | 97.7 La Radio | Blog Mis-Recetas | Euroresidentes | Loteria de Nadal | Oscars | Goya